علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

یک مطالعه جدید نشان داده است که زبان انسان غیر از پنج مزه شامل شیرینی، شوری، تلخی، ترشی و اومامی که تاکنون تعریف شده است، آمونیوم کلرید را نیز به عنوان یک طعم اصلی تشخیص می‌دهد.
محققان با استفاده از اکسید گرافن، الیاف کامپوزیتی ساختند که می‌توان آنها را به عنوان عضلات مصنوعی به‌کار گرفت. این الیاف سرعت پاسخ‌دهی بالا و دوام قابل توجهی دارد.
برگزیده جایزه مصطفی گفت: جایزه مصطفی نماد دستاورد علمی است که قسمت معنوی آنرا به مردم و پدرم سرهنگ علی فرخ زاد تقدیم می‌کنم. همچنین قسمت مادی جایزه را برای ایجاد یک جایزه جدید و در راستای ارج‌نهادن به دانشمندان جوان مجدداً به جایزه مصطفی اهدا میکنم.
معاون علمی ‌فناوری رئیس جمهور گفت: وقت آن است که جایزه مصطفی و جایزه‌هایی از این دست به عنوان یک پلتفرم برای انتقال و آموزش فناوری، برای زیادشدن، برای تکثیرشدن و برای کار گروهی تبدیل شود. ما این فرصت را داریم که هزینه‌های گزاف تحقیقات را در قالب پلتفرم مشارکت کم کنیم و دستاوردهای تحقیقات خود را به صورت عمومی استفاده کنیم.
شرکت اسپیس ایکس با همکاری شرکت جومیا تکنولوژی، خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در آفریقا، توسعه می‌دهد.
سیاه‌چاله‌ها اجرام شگفت‌انگیزی هستند که مدت‌ها فکر دانشمندان را مشغول کرده‌اند و موضوع بسیاری از پژوهش‌های علمی به شمار می‌روند. یکی از پرسش‌های مهم در مورد سیاه‌چاله‌ها این است که چه چیزی در انتهای این اجرام شگفت‌انگیز پنهان شده است.
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد برخورد دو قمر یخی باستانی که احتمالا زمانی در حال چرخش به دور زحل بوده‌اند، ممکن است حلقه‌های این سیاره را ایجاد کرده باشد.
به تازگی با تقلید از نوعی آفتاب‌پرست بیابانی، محققان نوعی نانوپوشش ساختند که از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه است و می‌تواند بدون انرژی اضافی، ساختمان‌ها را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه دارد.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بر خلاف نظریه کنونی، پوسته و گوشته زمین به طور همزمان رشد کرده‌اند. پژوهشگران می‌گویند این یافته می‌تواند به حل یک معمای اساسی در مورد سیاره ما کمک و همچنین نحوه شکل‌گیری سیارات دیگر را روشن کند.