علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

منابع آگاه می‌گویند فناوری اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که توسط شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک عرضه شده است، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، آماده عرضه اولیه عمومی می‌شود.
مریخ از امروز (شنبه ۲۶ آبان) به مدت دو هفته از آسمان زمین محو می‌شود. این اتفاق به دلیل یک پدیده علمی به نام «پیوند خورشیدی» رخ می‌دهد.
شاید دانستن خیلی از نکته‌های علمی ظریف برای عامه مردم نه مهم باشد و نه تأثیری در پیشبرد امور روزانه‌شان داشته باشد، اما ممکن است به دانشمندان کمک کند مدل‌های آب و هوایی دقیق‌تری بسازند.
مطالعه‌ای که در اوایل ماه نوامبر در مجله Biology Letters منتشر شد، حکایت از آن دارد که تعداد گونه کوسه‌های خونگرم به مراتب بیشتر از آن چیزی است که دانشمندان تا پیش از این فکر می‌کردند.
دو نمونه اولیه از ماهواره‌های مدار پایین زمین که توسط شرکت فاکسکان ساخته شدند، روی موشک اسپیس ایکس از پایگاه نیروی فضایی واندربرگ در جنوب کالیفرنیا، به فضا رفتند.
همراه اول با توجه به اهمیت مقوله انسانی کارآمد، به نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف می‌رود و ضمن جمع‌آوری دیجیتال رزومه‌های کارجویان و متخصصان از طریق پلتفرمی بومی، از طریق بازی ویژه‌ای به معرفی صنعت تلکام می‌پردازد.
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: بر اساس شاخص آمادگی هوش مصنوعی منتشر شده از سوی دانشگاه آکسفورد رتبه ایران در این شاخص در میان ۱۸۱ کشور، ۷۵ است و در خاورمیانه در میان ۱۸ کشور در جایگاه ۱۲ قرار داریم.

اپل در اقدامی کم‌سابقه، کار روی به‌روزرسانی‌های نرم افزاری سال آینده برای آیفون، آی‌پد، مک و دستگاه‌های دیگر را متوقف کرد تا ایرادهای موجود در کد را ریشه‌یابی کند.

زهره دنیایی است که دانشمندان به دنبال بررسی جزئیات بیشتر آن هستند و از بسیاری جهات شبیه به زمین است. اما از دیگر جهات، کاملاً متفاوت و جهنمی است
روز جمعه، ۱۹ آبان مصادف با روز جهانی علم در خدمت صلح و دوستی است و در این راستا در ایران برنامه‌های هفته ترویج نیز آغاز خواهد شد تا اثرات ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تأثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم و زندگی بهتر بر روی سیاره شکننده زمین را بار دیگر برای مردم تبیین کند.
انسان‌ها هنوز پا به مریخ نگذاشته‌اند، اما با گذشت زمان، مریخ به سراغ انسان‌ها آمده‌است؛ تکه‌های سنگ مریخی که توسط فرآیندهایی مانند ضربه‌های شدید از دنیای خود بیرون پرتاب شده‌اند، راه خود را از طریق منظومه شمسی باز کرده‌اند تا در نهایت به زمین برخورد کنند.