علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

سازنده واکسن کووید آسترازنکا گفت: افراد دارای نقص ایمنی و سالمندان تقویت‌کننده دریافت خواهند کرد اما من فکر نمی‌کنم همه مشمول تقویت‌کننده واکسن باشند. مصونیت در اکثر مردم پایدار است.
پژوهشگران "دانشگاه تگزاس در آستین" (UT Austin) و شرکت "امگا اوپتیکز" (Omega Optics)، با همکاری دانشمند ایرانی عارف اصغری سعی دارند امکان تشخیص فوری کووید-۱۹ را با کمک حسگرهای نوری فراهم کنند.
رئیس کمیته کمک رسانی مستقر در ژنو موسوم به "صندوق جهانی" گفت: در برخی از فقیرترین کشورهای جهان، افزایش مرگ و میر ناشی از دو بیماری ایدز و سل حتی می‌تواند از موارد فوت ناشی از کرونا ویروس فراتر رود.
کودکان ۱۲ سال به بالا احتمالا مشابه واکنش بدن بزرگسالان به واکسن‌ها، عوارض جانبی موضعی و سیستمیک را تجربه خواهند کرد. عوارض موضعی شامل درد، قرمزی و تورم در محل تزریق است و با توجه به دستورالعمل‌های CDC، این موارد ممکن است ساعت‌ها یا تا چند روز ادامه داشته باشند.

شرکت داروسازی چینی سینوفارم مجوز آزمایش بالینی یک داروی کووید-۱۹ را بر اساس ایمونوگلوبولین انسانی که از افراد واکسینه شده گرفته شده، دریافت کرده است.

محققان دانشگاه آکسفورد برای نخستین بار از تولید واکسن بیماری سرطان خبر داده اند که می تواند برای ایمن درمانی در برابر این بیماری خطرناک به کار گرفته شود.

مسئول اجرایی ستاد بحران کرونا در شمال و مرکز لندن عنوان کرد:کرونا به سمت یک ویروس سرماخوردگی معمولی پیش نمی‌رود و با وحشی‌تر شدن، احتمالا تا ۵ سال دیگر هم ماندگار است.
گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی توضیحی را درباره واژه‌های «لاندا» و «لامبدا» که این روزها به واسطه شیوع سویه جدید ویروس کرونا آن‌ها را بسیار می‌شنویم، منتشر کرده است.

مشاور بنیاد امور بیماری‌های خاص در خصوص عملکرد انتقال خون در دوران پاندمی کرونا و تهدید و فرصت‌های این بیماری، گفت: پاندمی کویید ۱۹ که امروز جهان را در بر گرفته بر ذخایر خونی در جهان و ایران تأثیر به سزایی داشته است.

برخی از متخصصان پیش بینی می‌کنند که در سال جاری، نوع جدیدی از کرونا ظهور پیدا خواهد کرد که به کووید ۲۰۲۲ معروف خواهد شد.
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که واکسن کووید۱۹ مُدرنا (Moderna) دو برابر بیشتر از واکسن فایزر(Pfizer) آنتی‌بادی (پادتن) تولید می‌کند و همچنین ممکن است در پیشگیری از ابتلای افراد واکسینه شده بهتر عمل کند.