علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان در آزمایشگاه یک مدل سه بعدی تومور سرطان لوزالمعده را ایجاد کرده‌اند که این مدل ترکیبی از یک ماتریس زیست مهندسی شده و سلول‌های گرفته شده از بیماران است. محققان می‌توانند از آن برای توسعه و آزمایش درمان‌های هدفمند استفاده کنند.

پیش از این تصور می‌شد کرم‌های الگانس که گونه‌ای از کرم‌های لوله‌ای هستند، سه حس اصلی لامسه، بویایی و چشایی دارند و اگرچه هیچ چشمی ندارند می‌توانند نور و وضعیت بدن خود هنگام حرکت را حس کنند اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که این کرم‌ها قدرت شنوایی نیز دارند.

محققان چینی در ادعایی جدید اعلام کردند که نمونه‌های بیش از ۱۳ هزار خفاش از ۵۶ گونه در ۱۴ استان این کشور را جمع‌آوری کرده‌اند و ۱۴۲ ویروس کرونای خفاش که باعث شیوع SARS در دو دهه قبل بوده است را کشف کرده‌اند که هیچ ارتباطی به ویروس COVID-۱۹ ندارد.
محققان ممکن است سرانجام علت اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر را کشف کرده باشند. آنها می‌گویند مغز ممکن است مواد شیمیایی سمی را نشت دهد و به این ترتیب موجب توسعه این بیماری شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مبتلایان به بیماری "مولتیپل اسکلروزیس"(ام‌اس) که تحت درمان ضد "CD۲۰ "هستند در پاسخ به واکسن‌های مبتنی بر "آران‌ای پیامرسان"(mRNA) به رغم خاموش بودن پاسخ آنتی‌بادی می‌توانند پاسخ قوی سلول تی(T) ایجاد کنند.

محققان دانشگاه "مک مستر" کانادا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه ابزار جدیدی شده‌اند که قادر به اعلام هشدار زودهنگام در مورد حضور ویروس‌های نادر و ناشناخته موجود در محیط است و می‌تواند عوامل بیماری‌زای باکتریایی کشنده که باعث سپسیس می‌شوند را شناسایی کند.

بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی باید به طور منظم دیالیز انجام دهند که یک درمان تهاجمی و خطرناک است. اما اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو با موفقیت نمونه اولیه یک کلیه مصنوعی زیستی را تولید کردند که می توان آن را بدون نیاز به دارو در بدن فرد بیمار قرار داد.

"ملانوما یووه‌آ" یا ملانوما لایه عروقی" (Uveal melanoma) شایع ترین تومور داخل چشمی اولیه در بزرگسالان است. تومورها یا در عنبیه (۴درصد)، جسم مژگانی (۶درصد) یا مشیمیه (۹۰درصد) قرار دارند.

انسولین هورمونی کلیدی در سوخت و ساز انرژی و تنظیم قند خون است. عملکرد طبیعی این هورمون ممکن است به دلایل مختلفی مثل چاقی مختل شده و با کاهش حساسیت بدن نسبت به این هورمون خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد. اکنون محققان دریافتند که مدت زمان ایستادن افراد با اثرگذاری این هورمون ارتباط دارد.



به گفته محققان داروی پروبنیسید دارای طیف وسیعی از ترکیب‌های ضد ویروسی است که می‌توان آن را به عنوان یکی از گزینه های اصلی مقابله با کرونا ویروس معرفی کرد.

پژوهشگران اسکاتلندی در بررسی جدید خود، نوعی حسگر کم‌هزینه ارائه داده‌اند که می‌تواند عفونت زخم را به سرعت شناسایی کند.

محققان اخیرا با مطالعه بر روی موش‎ها دریافته‌اند که رژیم غذایی حاوی نمک زیاد می‎تواند با رشد تومورها مبارزه کند.