علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

از آنجایی که اُمیکرون همچنان نوع غالب ویروس کروناست، علائم غیرعادی مختلفی از این ویروس در سراسر جهان گزارش شده است.
ژاپن در حال کار بر روی واکسنی برای مقابله با کووید-۱۹ است که مصونیت مادام‌العمر را ارائه می‌دهد و می‌تواند مسیر این همه‌گیری را برای همیشه تغییر دهد.
آنتی بیوتیک طبیعی عسل مزین به زردچوبه یک جایگزین مناسب برای انواع شیمیایی این داروها است و باعث تخریب و نابودی باکتری ها و ویروس های موجود در بدن می شود.
«نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران، با استفاده از ربات جراح بومی سینا و بر بستر شبکه امن و پرسرعت همراه اول روی یک حیوان انجام شد.» این خبری بود که سر و صدای زیادی به پا کرد و چشم جهان را دوباره به سوی ایران چرخاند. این اتفاق در بیمارستان سینا با فاصله هفت کیلومتری از بیمارستان امام انجام شد.
شرکت آسترازنکا اعلام کرد که کوکتل آنتی‌بادی پیشگیرانه آن ۸۳ درصد محافظت در برابر علائم بیماری کووید ۱۹ را حداقل به مدت ۶ ماه ارائه می‌دهد و آن را از واکسن تولید شده توسط این مجموعه موثرتر می‌داند.
اخیرا ۲ واکسن برای بیماری آلزایمر در آزمایش‌های اولیه موفق بوده‌اند؛ نخستین مورد مربوط به یک واکسن استنشاقی است که به‌زودی روی انسان آزمایش می‌شود و آزمایش‌های دومین واکسن روی موش موفق بوده است.
بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون ایالات متحده اولین آزمایش بالینی انسانی واکسن استنشاقی آلزایمر را راه‌اندازی می‌کند و هدف آن پیشگیری و کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر است.
نتایج اولین تحقیقات در دنیای واقعی که توسط آژانس سلامت همگانی بریتانیا انجام شده، نشان می‌دهد با دریافت دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا محافظت قابل‌ توجهی در برابر بیماری علامت‌دار در افراد بالای ۵۰ سال ایجاد شده است.
بررسی‌های یک مطالعه بر روی بیش از ۲۱ هزار خانوار ایرانی نشان داده که مصرف فست فود در دوران قرنطینه در خانوارهای ایرانی به شدت کاهش یافته است. اگرچه ممکن است که این اتفاق را خوشایند بدانیم؛ اما این‌که چه غذاهایی جایگزین فست‌فودها در خانوارهای ایرانی شدند و همچنین پیامدهای کلی سلامتی آن، نیازمند مطالعات بیشتری است.
براساس رکوردهای جهانی گینس یک نوزاد که در ۲۱ هفتگی متولد شده، لقب نارس‌ترین کودک جهان که زنده مانده را دریافت کرده است.