علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

یک واکسن کووید۱۹ که قبلاً رد شده و ساخت آن به دلیل ایجاد نتیجه مثبت کاذب اچ‌آی‌وی افراد، متوقف شده بود، اکنون قرار است برای مقابله با انواع کشنده و سویه‌های جدید ویروس کووید۱۹ به کار گرفته شود.

محققان ایتالیایی یک سیستم رباتیک برای افراد دیابتی ابداع کرده اند که به اندازه یک موبایل تاشو است و داخل شکم ایمپلنت می شود تا در صورت نیاز انسولین آزاد کند.
آزمایش‌های جدید بر روی موش‌ها فرآیندی کلیدی را نشان می‌دهد که طی آن مغز برای سوزاندن "چربی احشایی"(Deep Fat) با سیستم ایمنی بدن ارتباط برقرار می‌کند. این اولین باری است که دانشمندان ارتباطی عصبی-ایمنی برای کنترل چربی بدن یافته‌اند.

آسیب‌دیدگی پرده گوش باعث ایجاد درد و کاهش شنوایی می‌شود و درمان آن دشوار است اما اکنون محققان دانشگاه "هاروارد" راه بهتری برای درمان پرده‌ آسیب دیده گوش به وسیله چاپگر سه‌بعدی یافته‌اند.

پژوهشگران در بریتانیا گفته‌اند روش جدیدی برای آزمایش سریع بیماری کووید۱۹ ابداع کرده‌اند که نتیجه را در زمانی کمتر از ۳ دقیقه مشخص می‌کند.

کیهان آزادمنش، مدیر گروه ویروس شناسی موسسه پاستور ایران در گفت‌وگو با مجله علمی «نیچر» گفت: ما در ایران سابقه طولانی در تولید واکسن داریم. موسسه پاستور ایران در سال ۱۹۲۰ تأسیس شده و واکسن‌های ضد سل و هاری تولید کرده، همچنین واکسن‌هایی در ایران علیه سرخک، اوریون و ویروس پاپیلومای انسانی ساخته شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت تولید داخلی داروهای مورد مصرف در درمان کرونا و همچنین تولید واکسن ایرانی کرونا افزود: ایران سومین کشور تولید کننده داروی رمدسیویر در دنیا است.
اخیرا دو دانشمند از کشورهای آمریکا و کانادا در یک مطالعه درباره روش ساخت واکسن‌های گیاهی گفته‌اند و هدفشان از این کار را نیز کاهش هزینه‌ها و در دسترس بودن درمانی مناسب برای همه افراد مطرح کرده‌اند.

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: مبتلایان به کرونا لزوما نباید در بیمارستان بستری شوند و بستری شدن در بیمارستان در بعضی مواقع احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.
پژوهشگران موسسه ملی تحقیقات سلامت پاسخ دادند:

تاثیر داروهای بی‌حسی و بیهوشی بر واکسن کرونا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شواهدی در خصوص تداخل داروهای بی‌حسی با اثرات ایمنی‌زایی واکسن کووید19 وجود ندارد. در دستورالعمل‌های بین‌المللی نیز انجام مداخلات درمانی که نیاز به بی‌حس‌کننده دارند، پس از تزریق واکسن کووید19 بلامانع است. در مورد انجام بیهوشی اما توصیه شده در صورت امکان، جراحی را تا زمان به‌دست آمدن ایمنی کامل از واکسیناسیون به تأخیر انداخت.