ابداع روشی جدید برای رفع شانه درد

دانشمندان روش جدیدی را برای بازیابی تاندون‌ها و عضلات آسیب‌دیده ابداع کردند.

تصویر ابداع روشی جدید برای رفع شانه درد

به گزارش سایت خبری پرسون، به گفته محققان دانشگاه هاروارد، یک پلتفرم بافت پیچیده جدید می‌تواند کلاهک‌های گرداننده آسیب‌دیده را بازیابی کند. کلاهک گرداننده یا روتاتور کاف (Rotator cuff) گروهی از ماهیچه‌های شانه و زردپی‌های آن‌هاست که مفصل شانه را تثبیت کرده و بازو را در جهات مختلف می‌چرخانند که به آن‌ها ماهیچه‌های گرداننده شانه هم گفته می‌شود.

یک کارمند معمولی اغلب به دلیل کم‌تحرکی در سراسر بدن خود احساس درد می‌کند. حتی افراد جوان نیز ممکن است دچار درد شانه شوند. هنگامی که درد شانه رخ می‌دهد، فرد حتی نمی‌تواند بدن خود را حرکت دهد و یا کارهای معمولی مانند لباس پوشیدن را انجام دهد. همچنین به سختی می‌توان به خواب رفت. کلاهک گرداننده اغلب با افزایش سن به طور طبیعی آسیب می‌بیند و ترمیم آنها دشوار است.

محققان دانشگاه هاروارد در آخرین مطالعه خود، یک پلتفرم بافت پیچیده ایجاد کرده‌اند که می‌تواند روتاتور کاف آسیب دیده را ترمیم کند. این پلتفرم که می‌تواند دقیقا ساختار پیچیده روتاتور کاف‌ها را بازیابی کند، با استفاده از جوهر زیستی ماتریکس خارج سلولی مخصوص بافت، در فرایند چاپ زیستی سه بعدی ایجاد شده است.

این عضلات از یک طرف به استخوان کتف متصل شده و از طرف دیگر توسط زردپی مشترکشان به کمی پایین‌تر از سر استخوان بازو متصل می‌شوند. این عضلات مانند یک چادر یا یک سرپوش دورتادور سر استخوان بازو را احاطه می‌کنند. انقباض این عضلات موجب می‌شود سر استخوان بازو در گودی کاسه‌ای (حفره گلنوئید) فشرده شده و مفصل شانه محکم و پایدار شود. این عضلات همچنین کمک می‌کنند تا بازو به بالا برود یا بچرخد.

از مهم‌ترین وظایف ماهیچه‌های کلاهک گرداننده، ثابت نگه داشتن سر استخوان بازو در گودی کاسه‌ای استخوان کتف است. از میان ماهیچه‌های کلاهک گرداننده، ماهیچه بالاخاری (سوپرااسپیناتوس) نسبت به عضلات دیگر بیشتر آسیب می‌بیند. این ماهیچه به علت شرایط خاصی که از نظر موقعیت آناتومیکی دارد، فشارهای زیادی را متحمل شده و همچنین کاهش خون‌رسانی در ناحیه خاصی از آن، زمینه‌های پارگی بیشتری را فراهم می‌کند. عضله دیگری که ممکن است دچار پارگی و اختلال عملکرد شود، ماهیچه دوسر بازویی است.

یافته‌های این مطالعه که اخیرا در مجله Bioactive Materials منتشر شده است، به طور بالقوه می‌تواند امیدی را برای بیماران مبتلا به درد مزمن شانه ایجاد کند.

محققان هاروارد از این پلتفرم در موش‌هایی که دچار آسیب‌هایی در روتاتور کاف بودند، استفاده کردند. پس از استفاده محققان شاهد بازسازی و بازیابی بافت در شانه‌ها بودند. نتایج ثابت کرد که این پلتفرم که شامل سلول‌های بنیادی می‌شود، در واقع می‌تواند روتاتور کاف را بازسازی کند.

منبع: ایسنا

404144