کودکان هم میگرن می گیرند؟

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: هر کودکی می‌تواند به میگرن مبتلا شود.
تصویر کودکان هم میگرن می گیرند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، علی داوری اظهار کرد: تصور عموم بر این است که کودکان نباید دچار سردرد شوند و اگر از چنین دردی شکایت کنند، باید آن را نشانه بدی تصور کرد در حالی که کودکان هم مانند بزرگ‌ترها دچار سر درد می‌شوند، اما سردرد در کودکان با سردرد بزرگسالان متفاوت است.

وی ادامه داد: بیش‌ از ۹۰ درصد سردردهای کودکان علت مهمی ندارد و به‌طورکلی، ‌ شایع‌ترین علت سردرد هنگام مراجعه کودکان به پزشک متخصص، ابتلا به عفونت‌ ویروسی و تنفسی است.

داوری با اشاره به این‌که سردرد فقط برای بزرگسالان نیست، عنوان کرد: از هر پنج کودک و نوجوان در سن مدرسه نیز یک نفر مستعد ابتلا به آن است.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: متداول‌ترین نوع سر درد در کودکان، سردردهای تنشی است، اما حدود پنج درصد از کودکان با سردردهای میگرنی دست و پنجه نرم می‌کنند و بعضی از آن‌ها از چهار سالگی تجربه سردرد را بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: معمولاً علت سردرد کودکان به دلیل بیماری، عفونت یا تب است، به عنوان مثال، سینوزیت و عفونت‌های گلو یا گوش می‌تواند باعث سر درد شود.

داوری با اشاره به این‌که علت سردردهای تنشی مشخص نیست، عنوان کرد: در گذشته، پزشکان معتقد بودند که تنش یا اسپاسم عضلات گردن، صورت، فک، سر یا پوست سر نقش مهمی در این نوع سردرد دارد، اما اکنون آن‌ها فکر می‌کنند که تغییر در شیمی مغز نیز ممکن است باعث سردرد تنشی شود.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌که مشخص نیست که چرا برخی از افراد دچار سردرد میگرنی می‌شوند و برخی دیگر دچار آن نمی‌شوند، بیان کرد: سردردهای میگرنی داستان متفاوتی دارد و اغلب در خانواده ها وجود دارد و پزشکان دقیقاً نمی‌دانند که چه عواملی باعث آن می‌شود، اما آن‌ها می‌دانند که با تغییرات فیزیکی و شیمیایی مغز و همچنین ژن‌هایی که والدین به بچه‌هایشان منتقل می‌کنند ارتباط دارند.

وی ادامه داد: از عوامل تحریک کننده میگرن می‌توان به مواردی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، تغییر در الگوی خواب، صداهای بلند و برخی غذاها اشاره کرد.

داوری ادامه داد: فعالیت بدنی زیاد یا آفتاب بیش از حد نیز می‌تواند در برخی از کودکان میگرن ایجاد کند، دختران می‌توانند به دلیل تغییرات هورمونی هنگام پریود شدن، سردرد را تجربه کنند که به این نوع سردرد میگرن قاعدگی گفته می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: همچنین مواردی مانند آب و هوای طوفانی با تغییر فشار، گرمای شدید یا سرما، نور شدید خورشید و تابش خیره کننده، رطوبت زیاد یا هوای بسیار خشک و... نیز در بروز سردردهای میگرنی مؤثر هستند.

وی با اشاره به این‌که میگرن و سردردهای تنشی از معمول‌ترین انواع سردرد در کودکان است، بیان کرد: تشخیص درست نوع سردرد در کودکان مهم است، زیرا داروها و سایر روش‌های درمانی متفاوت برای انواع سردرد وجود دارد.

داوری با اشاره به عوارض سردرد کودکان، افزود: سردرد ممکن است باعث شود کودک شما پرخاشگرانه و عصبی رفتار، در یک زمان غیرمعمول بخوابد یا خواب آلود عمل و کمتر از حد معمول فعالیت داشته یا تلویزیون تماشا نکند.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سؤال که کودکان در چه سنی می‌توانند میگرن را تجربه کنند؟، عنوان کرد: هر کودکی می‌تواند به میگرن مبتلا شود، حدود ۱۰ درصد کودکان پنج تا ۱۵ ساله و تا ۲۸ درصد نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند و نیمی از افرادی که به میگرن مبتلا می‌شوند اولین حمله را قبل از ۱۲ سالگی تجربه کرده‌اند.

401409