علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

سرطان خون به بافت های سازنده خون آسیب می رساند و در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع به سرعت پیشرفت می کند.چقدر با سرطان خون ، روشهای تشخیص و درمان آن آشنایی دارید؟
کم شنوایی، اگرچه اغلب در انسان به کندی رخ می‌دهد، اما بسیار شایع است و هرچند بیشتر در کهنسالی رخ می‌دهد، اما امروز جوانان را نیز درگیر کرده است.
دبیر انجمن رادیوانکولوژی ایران، بر اهمیت بهداشت دوران قاعدگی به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان تاکید کرد.
سقط جنین چه با تجویز پزشک و چه به صورت غیرقانونی، عوارض روحی و روانی بسیاری را برای مادر به دنبال دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: در فشارخون بالای شدید علائم سردرد، خواب آلودگی، طپش قلب، تاری دید، خستگی، سرگیجه، گیجی، احساس زنگ زدن در گوش، تنفس مشکل، ضربان قلب نامنظم نیز نشان داده شده است که حتی ممکن است منجر به کما شود.
استاد بیماری‌های عفونی کودکان گفت: بیشتر موارد بیماری آبله میمون خودبه‌خود خوب می‌شود اما گاهی ممکن است شدید شود. کودکان، زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی از گروه‌‌های پرخطر در این خصوص هستند.

غربالگری فرایندی است که سرطان را در افرادی که هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارند بررسی می‌کند. آزمایش‌های متعددی هم برای فرایند غربالگری در سرطان وجود دارد که بهتر است نسبت به انجام به موقع آن اقدام شود.
کمای دیابتی یکی از عارضه‌های خطرناک بیماری دیابت است که باعث بیهوشی می‌شود. در افراد مبتلا به دیابت، قند خون به طور خطرناکی افرایش یابد (هیپرگلیسمی) یا قند خون به طرز غیرمعمولی افت کند (هیپوگلیسمی)، منجر به کمای دیابتی می‌شود.
محققان می‌گویند یک عمل پمپاژ توسط سلول‌های کلیه انجام می‌شود که تاکنون مشاهده و کشف نشده بود. به گفته آنها، سلول‌های پوشاننده لوله‌های داخل کلیه‌ها دارای این عملکرد پمپاژ هستند.
سازمان غذا و دارو آمریکا درمان جدیدی برای دیابت نوع ۲ تایید کرده است. این درمان شامل تزریق دارویی به نام Mounjaro (tirzepatide) یک بار در هفته است.
رییس انجمن گوارش و کبد ایران گفت: ابتلا به سرطان روده به دلیل مصرف زیاد فست فودها در ایران و سایر کشورها رو به افزایش است، بطوریکه سالانه ۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
براساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای امسال تاکنون ۳ بیمار مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی شده‌اند که هر سه مورد درمان شده و بهبود یافته‌اند.
متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: شیمی درمانی روی بافت‌های بدن که در حال رشد هستند تاثیر بیشتری دارد و شیمی درمانی تزریقی به دلیل غیر اختصاصی بودن عوارض جانبی، روی بافت‌های سالم در حال رشد از جمله سلولهای خون، مو و گوارش تاثیر دارد.
محققان می‌گویند استفاده مداوم از دارو‌های ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن برای درمان کمردرد حاد ممکن است آن را به یک بیماری مزمن تبدیل کند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که وابسته به مصرف قهوه هستند، ممکن است با افزایش میزان کلسترول روبرو باشند.

رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سیگار موجب یک سوم علل مرگ مردان در میانسالی است.

مشاور عالی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به مشارکت ۵۴ درصدی زنان چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری گفت: تعداد ۶ هزار و ۸۶۴ نفر معادل ۵۴ درصد از داوطلبان این آزمون زن هستند.

بر اساس یک مطالعه جدید، غربالگری سرطان کولورکتال در زنان قبل از ۵۰ سالگی می تواند خطر ابتلا به این سرطان را در مقایسه با افرادی که غربالگری ندارند، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
رئیس پژوهشکده چشم و علوم بینایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قوز قرنیه باعث کوری نمی‌شود و ‌احتمال‬ انتقال بیماری به فرزندان وجود دارد.