علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

الگوریتم جدیدی که توسط محققان "مایو کلینیک" (Mayo Clinic) ساخته شده است، می‌تواند به طور مؤثر بیمارانی را که دچار نارسایی قلبی هستند، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط ساعت هوشمند اپل تشخیص دهد. آزمایش گسترده‌ای اکنون در حال انجام است تا کاربرد بالینی این الگوریتم در یک میلیون نفر آزمایش شود.
دیابت نوع ۱، یک بیماری خود ایمنی است که باعث می‌شود بدن سلول‌های لوزالمعده (که تولید انسولین به عهده آنهاست) را از بین ببرد.

گرمای هوا بسیاری را از مسیر حفظ سلامتی دور می‌کند و افراد را وادار می‌سازد به مصرف میزان زیادی مایعات متوسل شوند. آنچه الگوی سلامت را بر هم می‌زند، مصرف نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای فرآوری شده ناسالم برای رفع تشنگی و گرسنگی است.
مطالعات نشان داده است که سن شایع‌ترین عامل خطر برای بیماری‌های دژنراتیو از جمله بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون است.
بدن شما پس از دریافت آخرین دوز واکسیناسیون و واکسن تقویتی به مدت سه تا چهار ماه در برابر کووید ۱۹ محافظت می‌شود و همچنان احتمال بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر کووید ۱۹ بسیار اندک است.
هادی یزدانی، پزشک عمومی درباره بیماری «لانگ کووید» توضیحاتی داده است که در ادامه می خوانید.
یک شرکت فناوری در حوزه سلامت اپلیکیشنی ساخته است که قادر به تشخیص ابتلا به کرونا با دقت ۹۲ درصد است.
عضو کمیته علمی کرونا گفت: به دنبال این مطالعه به افراد توصیه می‌شود برای پیگیری بروز یا عدم بروز دیابت، قندخون خود را بررسی کرده و شیوه زندگی خود را اصلاح کنند.

متخصصان می‌گویند از نظر علائم بالینی و شدت بیماری از تفاوت‌های نوع XE با اومیکرون در دست نیست. هر دو شبیه سرماخوردگی با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه هستند.
فناوری‌های جدید حوزه لیزر و مواد پیشرفته سبب شده تا کوررنگی دیگر یک کابوس همیشگی برای مبتلایان نباشد.

محققان کشور با انجام پژوهشی دریافتند که به نظر می‌رسد بین امواج الکترومغناطیسی حاصل از تلفن همراه و کیفیت خواب ارتباطی وجود ندارد.

برخی بیماری سرخک را کرونا اشتباه می گیرند، یک متخصص عفونی گفت: چنانچه این بیماری در مناطق پرخطر کنترل نشود، به مرور در کشور شیوع پیدا می‌کند.
به‌هم‌ریختگی پیگیری‌های روتین سلامت به دلیل همه‌گیری کرونا، شرایط ابتلا به سرخک در ایران را به حدی رسانده که وزارت بهداشت و درمان هشدار جدی و فراخوان اقدام فوری به زدن واکسن سرخک داده است. شرایط خاص ملیتی هم در این فراخوان قید نشده؛ یعنی چه ایرانی هستید و چه مهاجر، اگر کودک زیر پنج سال دارید که به‌موقع واکسن سرخک را دریافت نکرده، هرچه سریع‌تر برای تزریق این واکسن اقدام کنید.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پژوهشگر پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: کیت تشخیص سریع کووید 19 نمونه‌گیری دقیق را با صرفه‌جویی 97.5 درصدی نسبت به تست PCR و تنها با 2.5 درصد هزینه تمام شده مستقیم و غیرمستقیم آن دارد.

یک ربات کوچک هوش مصنوعی و قابل حمل در دانشگاه ام ای تی ساخته شد که می‌تواند به کاربران آموزش دیده برای کنترل خونریزی شدید داخلی در قربانیان کمک کند.