اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

متأسفانه برخی سیاست‌مداران و تحلیل‌گران جمهوری اسلامی، راز توطئه آمریکا را درک نکرده و در بازی قطر و آمریکا بر ضد ایران گرفتار اشتباه شدند و در آوردن پروژه طالبان، علیه دولت قانونی افغانستان نقشه کشیدند.
اوکراین از مذاکرات کارشناسی با طرف ایرانی طفره می‌رود!

واکنش تهران به ادعاهای زلنسکی علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات اخیر رئیس جمهور اوکراین علیه جمهوری اسلامی ایران را فرافکنی به منظور انحراف افکار عمومی و نمایشی سیاسی توأم با ادعاهای بی‌اساس توصیف کرد و آن را بی‌ارزش دانست.
شولتس گفته، قصد دارد تا در زمان مناسبی با پوتین صحبت کند و مساله از سرگیری تماس‌ها پس از توقف ارتباطات بین دو کشور از زمان آغاز جنگ اوکراین را مطرح کند.

عمران خان پس از آنکه در کنار ۶۰۰ تن از مقام‌های ارشد و قانونگذاران حزبش در فهرست ممنوع الخروجی قرار گرفت، امروز (جمعه) از دولت بابت این کار تشکر کرد و گفت، برنامه‌ای برای سفر به خارج از پاکستان ندارد.

رئیس کابینه ژاپن امروز (جمعه) اعلام کرد، پس از نشست گروه هفت که کشورهای عضو در آن به تشدید اقدامات برای مجازات روسیه بابت حمله به اوکراین توافق کردند، توکیو قصد دارد تا تحریم‌های بیشتری علیه مسکو وضع کند.

اوکراینی ها ۹ تیپ جدید آموزش دیده و مجهز از سوی غرب و همچنین دست کم سه تیپ دیگر از خود تشکیل داده اند. با اضافه شدن به ذخایر موجود، این بدان معناست که آنها ممکن است تا ۲۰ تیپ یا ۱۰۰هزار سرباز داشته باشند تا در جنگ به کار گرفته شوند.
آلمان سفیر ترکیه در برلین را به دلیل انتقاد آنکارا از آزادی بیان و مطبوعات و سیستم قضایی این کشور احضار کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بیانات اخیر مقام معظم رهبری ایران درباره اصول دیپلماسی ایران پاسخ داد.
جنگ در اوکراین بار دیگر نقطه عطف کنش‌ها و واکنش‌ها در صحنه بین‌المللی شده است؛ آن هم در حالی که هیچ نشانه‌ای از آتش بس یا توافق صلح دیده نمی‌شود.
از یک کشور مسلمان در همسایگی عربستان و تعدادی از کشورهای عرب عضو این اتحادیه حتی به عنوان ناظر دعوت نشد در حالیکه به یمن آشتی با سعودی و ورود مجدد اسد به جمع رهبران عرب، ایران شایسته‌ترین کشور برای حضور در این مجمع بود تا اوکراین.
در جدیدترین فهرست بلند آمریکایی‌هایی که توسط کاخ کرملین تحریم شده‌اند و اجازه ورود به خاک روسیه را ندارند، افرادی به چشم می‌خورند که اتفاقا از نظر رئیس جمهوری پیشین آمریکا یعنی دونالد ترامپ نیز به عنوان دشمن نگریسته می‌شوند. وزارت امور خارجه روسیه توضیح خاصی درباره دلیل قرار گرفتن این افراد در این فهرست ارائه نکرده، اما گفته است که در این میان «اشخاصی در دولت و سازمان‌های مجری قانون هستند که مستقیما در آزار و شکنجه مخالفان در بحبوحه یورش به ساختمان کنگره دست داشته‌اند.»