اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

بر اساس اسنادی که روز جمعه(۱۹ خرداد) منتشر شد، دونالد ترامپ اسناد طبقه‌بندی‌شده ایالات متحده را در اتاق خواب، توالت، حمام، انباری، سالن رقص و دفتر کار خود در عمارت مارالاگو در فلوریدا نگهداری می‌کرد.
آمریکا و ایران پس از انتشار اخبار متعدد درباره توافق موقت، پنج‌شنبه و جمعه هرگونه توافق در آینده نزدیک را رد کردند. در اینجا پرسشی که مطرح می‌شود، این است که چرا آمریکایی‌ها توافق موقت را تکذیب می‌کنند؟
آمریکا می‌گوید همکاری‌های نظامی ایران و روسیه رو به گسترش و در حال تعمیق است و از جمله روسیه در حال ساخت کارخانه‌ای است تا پهپاد‌های طراحی ایران را در خاک خود تولید کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با در اختیار گذاشتن تصویری ماهواره‌ای از کارخانه ادعایی در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در روسیه، گفت روسیه در حال دریافت اطلاعات و تجهیزات لازم از ایران است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از کشورهای عضو ناتو خواسته بود تا سران کشورهای عضو این پیمان در اجلاس بعدی خود در ماه ژوئیه، راه ورود کشورش به این ائتلاف نظامی را باز کنند.
نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای غرب درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس در زمینه اجرای موارد توافق شده در مارس گذشته شد.
نیکی هیلی هشدار داد؛

جنگ جهانی در راه است!

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که نامزد ریاست جمهوری است، گفت: اینکه اجازه دهیم اوکراین در میدان جنگ به روسیه ببازد، جنگ جهانی به راه خواهد انداخت. به گفته او، هدف از مسلح کردن کی‌یف پیشگیری از جنگ با ارسال پیام به رقبای آمریکا بود.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان سعودی گفت که واشنگتن همواره گفت‌وگوهای مستقیم و دیپلماسی را از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه تشویق کرده است.
دونالد ترامپ به ویدیوی زمین خوردن جدید جو بایدن واکنش نشان داده و گفت که نباید درباره قابلیت‌های شناختی این رئیس جمهور آمریکا شوخی کرد.
رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد، سوئد به رغم ادامه ممانعت ترکیه و مجارستان بر سر راه عضویتش در ناتو، "در سریع ترین زمان ممکن" به این ائتلاف خواهد پیوست.
رسانه آمریکایی آکسیوس بامداد چهارشنبه ۳۱ مه-۱۰ خرداد ۴۸ ساعت پس از پایان سفر سلطان عمان به ایران از سفر بی‌سر و صدای یکی از مقام‌های ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به مسقط برای بررسی امکان توافق با ایران بر سر موضوعات هسته‌ای خبر داده است.
وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از سفر خود به موزامبیک گفت که مسکو نمی تواند رژیم زلنسکی را در مرزهای خود تحمل کند که می خواهد روش آلمان نازی در قبال روسیه را تکرار کند.

دونالد ترامپ در ویدیویی که روز سه‌شنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت اگر سال آینده دوباره به کاخ سفید برگردد، در روز اول یک فرمان اجرایی را امضا خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که فرزندان «مهاجران غیرقانونی»، شهروندی خودکار ایالات متحده را دریافت نخواهند کرد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به ادامه گفتگو‌ها با مقامات کشورمان گفت که در برخی موارد پیشرفت‌هایی حاصل شده است.