اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت "روز جهانی برادری انسانی" خواستار تعهدی دوباره جهت ایجاد "ائتلاف صلح" در بحبوحه نزاع، نفرت‌پراکنی و فرقه‌گرایی شد.
بولسونارو به دلیل مواضع تندروانه و جنجالی، به«ترامپ برزیل»شهرت دارد. او که در دور دوم انتخابات به لولا داسیلوا، رقیب چپ‌گرای خود باخت، به او تبریک نگفت و بر خلاف سنت در مراسم سوگند و تحلیف داسیلوا نیز  شرکت نکرد. بولسونار دو روز مانده به پایان دوره زمامداری، به فلوریدا پرواز کرد و در یک ماه گذشته ساکن آنجا بوده است.
روزنامه ایران نوشت:رسانه حزب تروریستی دموکرات کردستان اعلام کرده خالد عزیزی، سخنگوی حزب دموکرات کردستان با هیأتی از کشور اوکراین که در امور لابی برای اوکراین فعالیت دارند، در واشنگتن دیدار کردند.

آمریکا به ترکیه هشدار داد که از صادرات مواد شیمیایی، ریزتراشه‌ها و دیگر محصولاتی که می‌تواند در حمله روسیه به اوکراین مورد استفاده قرار گیرد، خودداری کند
رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین امروز (شنبه) گزارش داد، ۱۱۶ پرسنل نظامی اوکراین در جریان تبادل اسرا آزاد و به خانه خود بازگشتند.
دادستان کل آمریکا از نخستین انتقال اموال مصادره شده روسیه - به عنوان بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور - به اوکراین خبر داد.
بایدن در کنفرانس حزب دموکرات آمریکا مورد استقبال جمعیت زیادی قرار گرفت که در حمایت از نامزدی احتمالی او در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا فریاد می‌زدند: «چهار سال دیگر».
معاون رئیس شورای امنیت روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد، در صورت حمله اوکراین به روسیه، مسکو آماده است تا براساس ماهیت تهدیدات، از هر نوع سلاحی استفاده کند.
چهار کشور فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا بیانیه‌ای را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه ایران بدون اطلاع آژانس، تغییراتی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهای خود اعمال کرده است، منتشر کرده‌اند.
وزیر کشور ترکیه به سفیر آمریکا:

دست کثیفت را از ترکیه بکش

وزیر کشور ترکیه با اشاره به مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور، به سفیر آمریکا در آنکارا هشدار داد و گفت: «دست کثیفت را از ترکیه بکش.»
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنترل اجرایی شدن تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه و ایران از موضوعات رایزنی یکی از مقامات این وزارت‌خانه در سفر به امارات متحده عربی بوده است.

پادشاه اردن بر نقش پیشرو آمریکا در ایجاد آرامش و یافتن یک چشم انداز سیاسی واقعی برای حفظ شانس دستیابی به صلحی فراگیر و عادلانه بر اساس راه‌حل دو کشوری تاکید کرد.