اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

آنچه 16 ماه است بین روسیه و کشورهای عضو ناتو در اوکراین به شکل یک جنگ خونین جریان دارد، جنگی است که به اعتراف متفکرین همین آمریکا، آغازگرش نه حتی اروپا، که آمریکا بوده است و تا این لحظه، ناتو و آمریکا در آن شکست خورده‌اند. آخرین شکست این جبهه را نیز در همین ماجرای شورش واگنر دیدیم.
تاریخ نوشته شده در قالب غربی‌ها دروغ و جعل بسیار دارد. مثل «جعل واژگان و مفاهیمی» که بتواند زمینه و توجیه ستم ظالمان باشد که یکی از آنها حقوق بشر آمریکایی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به پرداخت بدهی گازی عراق به ایران، گفت که این اقدام تحت برخی معافیت‌های واشنگتن انجام شده است و این مبالغ به شکل مستقیم به ایران انتقال داده نمی‌شود.
شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۵ تیر ۱۴۰۲) در راستای سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار، هفت شخصیت ایرانی را به فهرست تحریم‌های این اتحادیه اضافه کرد.
متعاقب وقوع حادثه غم‌انگیز و تأسفبار اخیر در دریای مدیترانه که منجر به مرگ صدها پناهجو گردید، مقامات اروپایی به‌ مانند همیشه درصدد لاپوشانی نقش خود در اصل وقوع ماجرا و ارائه آدرس‌ها و نشانه‌های دروغین نسبت به این تراژدی تمام‌ عیار هستند.
برخی تحلیلگران خارجی مددعی‌اند که تهران درصدد است با استفاده از زمان گریز هسته‌ای، در رایزنی‌ها دست بالا را داشته باشد. این به معنای غنی‌سازی بیشتر اورانیوم و تعریف مکان‌های امن و ایمن برای پردازش آن است؛ مکان‌هایی همچون سایت فردو.
زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، در سخنانی به بررسی اوضاع جاری روسیه پرداخت و مدعی شد که پوتین با از دست دادن زمام امور توانایی کنترل نیروهای خود را ندارد!
طبق آنچه رییس اداره نظامی شهر کی یف اعلام کرده است، قطعات موشک‌های منهدم‌شده روسیه باعث بروز آتش‌سوزی و زخمی شدن هفت نفر شد.
سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا نشست اخیر «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها با «علی باقری کنی» رئیس هیات کشورمان در گفت‌وگوها را بخشی از سیاست تعاملی اتحادیه در چارچوب مسئولیت آن، به عنوان هماهنگ کننده برجام نامید.
امروز تحولات بسیار مهمی در منطقه و حتی در دنیا رخ داده و در حال رخ دادن هستند که نتیجه اتفاقات مهمی مثل جنگ بزرگ روسیه و آمریکا در اوکراین است. امروز اتفاقی به بزرگی چرخش کشورهای عربی منطقه به سمت ایران رخ داده که بخشی از آن نتیجه اتفاق مهمی است که در 23 شهریور 98 در شرق عربستان بین این کشور و انصارالله یمن رخ داد! کمی ریزتر هم می‌شود شد و می‌توان ریشه‌های تحولاتی را که امروز در پاریس یا آلبانی در جریان است را، در برخی تحولات مربوط به 22 ماه اخیر دید.