اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رییس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگویی مدعی شد که او بر خلاف شواهد موجود در یک فایل صوتی منتشر شده، اسناد محرمانه‌ای را مربوط به یک برنامه نظامی سری آمریکا برای حمله به ایران را در اختیار نداشته و در حضور برخی مقامات نظامی آمریکا چنین اسنادی را به آن‌ها نشان نداده است.
او فردی موثر در نظام آمریکاست؛ محصول آن نظام است و در فرآیندی در چند دهه تبدیل به بخشی از نظام سیاسی و اقتصادی آمریکا شده است؛ به‌گونه‌ای‌که بدون شناخت شخصیت، اثرگذاری و پویش‌های کیسینجر، نمی‌توان نظام سیاسی و اقتصادی آمریکا را شناخت.
رئیس‌جمهور نیکاراگوئه گفت: شما ملتی مقاوم هستید که در مقابل امپریالیسم مقاومت کردید. لطفا سلام، محبت و احترام ما را خدمت رهبر انقلاب و ملت ایران ابلاغ فرمایید.
سخنگوی کاخ سفید با تاکید دوباره بر لزوم جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی، گفت که واشنگتن همچنان بر محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه متمرکز است.
آکسیوس درباره مذاکرات ایران و آمریکا مدعی شد:

آزادی منابع ارزی مقابل تعلیق غنی‌سازی 60 درصدی

آکسیوس در خبری فوری اعلام کرد که واشنگتن در حال مذاکره با تهران برای عدم غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد در ازای آزاد کردن بخشی از وجوه توقیف شده‌اش است.
رئیس جمهور در جمع گروهی از جوانان نیکاراگوئه‌ای، اظهار داشت: آمریکا می‌خواست با تحریم و تهدید ملت ما را متوقف کند، اما ملت ما نه تنها متوقف نشد بلکه از تهدید و تحریم برای خود فرصت ساخت.
از نظر بین‌المللی باید گفت که معمولاً رؤسای جمهوری آمریکا و یا معاونین رئیس جمهوری در مراسم فارغ‌التحصیلی سخنانی در مورد جایگاه نیروهای مسلح در مناسبات خارجی آمریکا می‌گویند که توسط کارشناسان امور استراتژیک به دقت رصد می‌شود.
مهمترین چالش از ناحیه اسرائیل است که به دلایل متعددی سعی دارد اقدامات ایذایی علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد. این نوع اقدامات در سال‌های گذشته نیز در قالب خرابکاری وجود داشته. اما بار اصلی این چالش به دوش آمریکایی‌ها است.
سه وزارتخانه ایالات متحده آمریکا درباره خرید، توسعه و تکثیر هواپیماهای بدون سرنشین ایران بیانیه ای را به جامعه جهانی ارائه و منتشر کردند و در این باره هشدار دادند.