اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

شرکت متا پلتفرمز به دلیل عدم پیروی از هشدار دادگاه عالی اتحادیه اروپا درباره انتقال داده های کاربران اروپایی فیس بوک به سرورهای آمریکا با جریمه بی سابقه روبرو است.

اولین جلسه محرمانه دولت جو بایدن برای تمامی سناتورها با محوریت ایران روز سه‌شنبه ساعت چهار عصر به وقت واشنگتن برگزار شد؛ اما این جلسه یک «غایب» مهم داشت و آن «رابرت مالی»، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بود.
یکی از اعضای دموکرات سنا گفت که شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا از این فرصت برای به‌روزرسانی اطلاعات سناتور‌ها در مورد اوضاع مذاکرات با ایران استفاده خواهد کرد. او بدون توضیح بیشتر گفت: «در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی حاصل شده است.»
ترامپ در شبکه اجتماعی خود تروث سوشیال نوشت: روز مادر بر همه، به ویژه مادران، همسران و عاشقان فاشیست‌های چپ رادیکال، مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها که تمام توان خود را برای نابودی و محو کردن کشور بزرگ ما انجام می‌دهند، مبارک باد .
همچنان که اعضای ائتلاف نظامی ناتو با ادامه جنگ میان اوکراین و روسیه خود را برای هر سناریویی آماده می‌کنند، نیروهای این ائتلاف یک رزمایش سالانه را در استونی که قرار است در آن ۱۴۰۰۰ سرباز از ۱۱ کشور شرکت کنند، شروع کردند.
وزارت خارجه آمریکا امروز چهارشنبه اعلام کرد که دولت واشنگتن تحریم‌هایی را علیه سودان اعمال کرد.
گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی با مطرح کردن ادعاهایی علیه عملکرد نظامی ایران، طرحی را به مجلس نمایندگان این کشور ارائه کرده‌اند که شامل اعمال تحریم‌ها علیه «طیفی گسترده از فعالیت‌های» حامی برنامه موشکی و پهپادی ایران می‌شود. تحریم‌ها همچنین شامل حال اعضای بزرگ‌سال خانواده افراد تحریم‌شده نیز خواهد شد.
بایدن به‌ عنوان یک فرد، در این سیرک بزرگ باید بازیگری کند. اجماع نظری وجود دارد که تا این لحظه با وجود همه چالش‌ها در بین جمهوری‌خواهان ترامپ برخواهد آمد و رقبای جمهوری‌خواه او چندان مهارت او در مردم‌فریبی و تزریق ترس از خط لیبرال‌ها را ندارند. ترامپ با وجود مخالفت برخی از جمهوری‌خواهان، هنوز مهم‌ترین شخصیت در این حزب است. بنابراین رقابت بین بایدن و ترامپ متصور و محتمل است.
طبق گزارش «وکس» میزان محبوبیت بایدن در حال حاضر بد ارزیابی نمی‌شود چراکه رونالد ریگان، بیل کلینتون، باراک اوباما و دونالد ترامپ همگی در دوره‌ای از دوره نخست ریاست جمهوری خود دارای محبوبیت مشابهی بودند و همه آن‌ها به‌ جز ترامپ در انتخابات مجدد پیروز شدند.
آمریکا و غربی‌ها در ابتدا در یک ‌اشتباه محاسباتی، جنگ علیه یمن را با ادعای مبارزه با هلال شیعه و محور جبهه مقاومت و کشاندن جنگ به داخل ایران آغاز کردند‌، اما تصور نمی‌کردند که با یک ملت مقاوم و فهیم روبه‌رو و مجبور به عقب‌نشینی از این هدف و اعلام شکست آن شوند.
بازرسان اعلام کردند، مظنون بازداشت شده در رابطه با ماجرای ترور سیاستمدار و نویسنده ناسیونالیست برجسته روسیه که منجر به زخمی شدن وی و کشته شدن راننده‌اش شد، اذعان کرده که از جانب اوکراین دست به این اقدام زده است.