اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

جمهوری خواهان در تلاشند که این توافق ها انجام نشود و یکی از مسائلی که می توانند روی آن دست گذاشته و اجازه ندهند بایدن از آن استفاده کند این است که طرحی را آماده کنند که تحریم های ایران حتی در صورت خواست آمریکایی ها کاهش نیابد. از سوی دیگر بایدن هم متوجه این موضوع است که جمهوری خواهان با هرگونه کاهش تحریم ایران مخالفت خواهند کرد از این منظر نام توافق با ایران را تفاهم گذاشته اند تا به صورت موقتی اقداماتی را در ارتباط با تهران پیش ببرد که بر اساس آن ایران غنی سازی خود را زیر نظر آژانس در حد 6۰درصد نگاه دارد و در برابر زندانیان آمریکایی آزاد شود.
احتمالا شما هم این روایت را شنیده‌اید که آمریکا میلیاردها دلار را به اوکراین سرازیر می‌کند و هیچکس نمی‌داند تمام این تسلیحات و پول‌ها در نهایت کجا می‌روند. این مسئله بیشتر یک داستان غیرواقعی است تاخود واقعیت اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید از تلاش سنا برای افزایش اعتماد عمومی نسبت به حمایت از کی‌یف استقبال کند.
اقدامات تهاجمی غیر قابل توجیه کابینه بنیامین نتانیاهو علیه فلسطینیان نارضایتی ها را در سطح جهانی تشدید کرد حتی کار به جایی رسید که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به شدت از رفتارهای تهاجمی بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد و این مورد نشان می دهد تل آویو هم در سطح داخلی و هم در سطح منطقه و هم در سطح بین المللی با یک هویت بحرانی دست و پنجه نرم می کند و این امکان وجود دارد که بنیامین نتانیاهو تحت فشار کشورهای اروپایی و آمریکایی مجبور به استعفا شود.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه شنبه قطعنامه‌ای را در محکومیت خشونت براساس دین و اهانت به نمادهای دینی و کتب مقدس تصویب کرد.
آمریکایی ها در برابر هرگونه لغو تحریم ها به دنبال انعقاد یک قرارداد جامع هستند که این قرارداد شامل مسائل موشکی و آزادی زندانیان و حضور منطقه ای ایران می شد. همان طور که آقای صالحی اعلام کردند ایران باید در موضع قدرت مذاکره کند و اکنون نیز ایران در اوج قدرت قرار دارد چه بهتر که به صورت قدرتمندان با غرب به مذاکره بپردازد.
جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است.‌ اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است.
غربی‌ها در این جدال شدید و جنگ سردی که راه ‌انداخته بودند، تا مدتی وانمود می‌کردند با اصل اسلام به عنوان یک دین مشکل ندارند و آنچه سبب نگرانی آنان است استفاده از پاره‌ای از معارف و آموزه‌های این دین در «دگر»‌ستیزی است. اما غرب در این میان خیلی هم هوشمندانه رفتار نکرد. حمایت غرب از «سلمان رشدی» که نه به ‌آموزه‌هایی از اسلام که به اصل آن و پیامبر، «اهانت» کرده بود نشان داد مشکل غرب بنیادگرایی ‌- با‌ آن تعابیری که خود می‌کرد- نیست، اسلامی است که بنیان‌های فکری و عملی غرب را نشانه گرفته است؛ یعنی خود اسلام و خود پیامبر و خود قرآن نه قرائت‌هایی از آن.
به تازگی ویدیویی از یک سخنرانی قدیمی جو بایدن در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته که در آن پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ از دنیا خواهد رفت! این همان سالی است که او در انتخابات ریاست‌جمهوری در مقابل دونالد ترامپ شرکت کرد.
با انتشار خبر دستگیری چهارمین آمریکایی در ایران، مقامات غربی مسیر دست‌یابی به تفاهمی غیررسمی میان تهران و واشنگتن را صعب‌العبور توصیف کردند.
بزرگ ترین خدمتی که می توان به کشور و ملت ایران کرد این است که شرایط برای حل مشکلات در جهت برداشته شدن تحریم های ایران مهیا شود. این مساله مهم نیز انجام نمی پذیرد الا اینکه مذاکرات احیای برجام یا لغو تحریم ها از سر گرفته شود و همان طور که آقای صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفته اند گفت وگو های سیاسی با آمریکا آغاز شود که این مسیر مناسب ترین راه برای حل مشکلات و برداشته شدن تحریم هاست.
رهبر معظم انقلاب آن زمان خطاب به دولت آمریکا هشدار دادند «اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادقند باید عوامل اصلی این جنایت بزرگ و بازیگران میدانی آن را که دل یک و نیم میلیارد مسلمان را به درد آورده‌اند، به‌گونه‌ای شایسته به مجازات برسانند». ثانیا در آتش زدن مجدد قرآن کریم در سوئد آمریکا این بار نه به طور غیرمستقیم بلکه آشکارا از اقدام دولت سوئد در مجوز دادن برای این اقدام خباثت‌آمیز حمایت و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وقیحانه تاکید کرد «ما با شرکای سوئدی خود در تماس هستیم و حمایت خود از آنها را ارائه کرده‌ایم»!
والی کابل اظهار داشت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش در افغانستان دست‌پرورده آمریکاست و از سوی آنها حمایت می‌شود.
محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا می گوید اگر قبول داریم که یک کشور قدرتمند هستیم و رفتار‌های دیپلماتیک درست داریم، به هیچ وجه نباید نگران مذاکره مستقیم با آمریکا باشیم. اصلا نباید نگران باشیم که مذاکره به آبروی ما ضربه بزند. مذاکراتی که از طریق اعراب و اروپا با آمریکا داشته‌ایم چندان منفعتی برای ما نداشته است.