اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد، مواضعی که این اتحادیه در حمایت از رژیم صهیونیستی در پیش گرفته و استانداردهای دوگانه‌اش در قبال نوار غزه باعث برانگیخته شدن تنفر فزاینده جهان اسلام از اروپایی ها شده است.
«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این ارتباط مدعی شد که ایران قبلاً هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپاد، بمب‌های هوایی هدایت شونده و مهمات توپخانه‌ای در اختیار روسیه قرار داده است و ممکن است «گامی فراتر در حمایت از روسیه بردارد.»
منابع مطلع به خبرنگار ایران نوانس گفتند که مقامات آمریکایی به مقامات منطقه ای گفته اند که آنها نیز از برخی اقدامات اسرائیل در غزه رضایت ندارند و چنین عملکردی را به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی اسرائیل منتسب کرده اند.
رییس جمهور سابق آمریکا باردیگر با حمله کلامی به جانشین وی در کاخ سفید، گفت که چینی‌ها مردم خیلی باهوشی هستند و متاسفانه با احمقی مثل جو بایدن سروکار دارند!
زلنسکی ۳۷ شرکت روسی و ۱۰۸ فرد از جمله نخست وزیر سابق و وزیر آموزش سابق اوکراین را تحریم کرده و گفت، هدفش مقابله با ربوده شدن کودکان اوکراینی از اوکراین و سایر اقدامات مسکو در جنگ کنونی با این کشور است.
به نظر می رســد از یک سو آمریکا به دنبال ارسال پیام به ایران در مورد غزه است و از ســوی دیگر به دنبال کنترل برنامه هســته ای ایــران و از ســوی دیگر نمی خواهد وضع اســرائیل بیــش از این بد شود.
یک مقام رسمی آمریکایی مدعی شد که رییس‌جمهور این کشور در دیدار اخیرش با همتای چینی خود که در پی تحولات اخیر منطقه انجام شد، درخواستی را درباره ایران با او مطرح کرد.
در باب چرایی حضور نظامیان آمریکایی در خاورمیانه، گمانه زنی های بسیاری مطرح است، بالاخص امروز و همزمان با اوج گیری تنش ها در غزه. گروهی مدعی اند که هدف اصلی واشنگتن جهت حضور در منطقه مقابله با قدرت و نفوذ تهران و متحدانش هست؛ خواسته ای که هزینه های بسیاری را بر این بازیگر تحمیل کرده است.
در حالی که آمریکا و اسرائیل جنگی تمام‌عیار را هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر در خاک فلسطین به راه انداخته‌اند، نیروهای نیابتی آنها جنگ دیگری را در داخل ایران اسلامی آغاز کرده‌اند. آنها با ایجاد شکاف و ترویج تحلیل‌های مخدوش و ایجاد محاسبات غلط، اراده‌ها را سست و به باورها حمله می‌کنند. آنها آفت هر ساختار محکم و مقاومی هستند و مثل موریانه‌ها از درون، سازه را تخریب می‌کنند.
یک خبرگزاری آمریکایی گزارش داد که متحدان «دونالد ترامپ» در اقدامی بی‌سابقه از حالا شروع به غربال ده‌ها هزار تن کرده‌اند تا در صورت پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۴، قدرت ساکن سابق کاخ سفید در تمامی سطوح در بیشترین میزان قرار داشته باشد.
سخنان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با انتقادهای شدیدی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد که ماکرون را به انجام «اشتباهی جدی» متهم کرد.
تمایل و اراده و برنامه‌ریزی غرب و گروه هفت برای تمرکز و جلب دو مجموعه ژئوپلیتیکی مهم یعنی آسیای مرکزی و آفریقاست. هرکدام از این مناطق منطق و پویائی ژئوپلیتیک خود را دارند. اما هر دو برای تداوم پرچالش هژمونی کنونی غرب، مناطق مهمی به حساب می‌آیند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به تحولات غزه و با ادعای این‌که کشورش خواهان نبرد با اسلحه در بیمارستان‌ها نیست، گفت که برنامه هسته‌ای ایران در دستورکار نشست رؤسای‌جمهور آمریکا و چین است.