اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأکید کرد که جنگی طولانی پیش‌روی این رژیم قرار دارد و بدون آزادی اسرای این رژیم و شکست حماس هیچگونه آتش بس انسانی محقق نخواهد شد.
روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور" در مطلبی، جانبداری بی‌قید و شرط «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا از رژیم صهیونیستی در جریان حملات وحشیانه به غزه را همراه با پیامدهای دیپلماتیک و سیاسی گسترده‌ آن برای او ارزیابی کرد.
عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا در اظهارنظری پیرامون جنگ اخیر اسرائیل در غزه و احتمال گسترش درگیری‌های نظامی در منطقه، تأکید کرد که وقتی درباره خاورمیانه صحبت می‌کنیم، بویژه وقتی قرار است پای ایران در میان باشد، باید بسیار محتاط باشیم.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگویی با شبکه سی ان ان عنوان کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بر این باور است که اشغال مجدد غزه ایده خوبی نیست و واشنگتن به رایزنی با تل‌آویو در این زمینه ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا بعد از آنکه به تازگی تور سفرش به غرب آسیا را به پایان رساند، امروز سه‌شنبه همراه با همتایاش از کشورهای عضو گروه هفت با هدف انجام مذاکراتی دو روزه وارد ژاپن شد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه «اتکای ایالات متحده به سوخت هسته‌ای روسیه تهدیدی حیاتی برای امنیت ملی ماست» از کنگره خواست تا بودجه‌ای را برای بازسازی زنجیره تامین داخلی و محدود کردن واردات سوخت هسته‌ای این کشور فراهم کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در نطق روزانه خود بیان کرد: ما باید تصمیم بگیریم که اکنون وقت دفاع و وقت مبارزه است؛ چیزی که سرنوشت کشور و مردم به آن بستگی دارد. معتقدم که اکنون وقت انتخابات نیست.
یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به یک رسانه آمریکایی در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، ضمن «کاملا نادرست» خواندن آن گفت: «ما برای ایران کاملا روشن کرده‌ایم که نباید به دنبال گسترش درگیری باشد.»
دونالد ترامپ دعوت رئیس‌جمهور اوکراین برای سفر به این کشور را رد کرد و گفت انجام چنین سفری درحالی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا بر روابط واشنگتن و کی‌یف نظارت می‌کند، «نامناسب» است.
یک رسانه عرب زبان خواستار اقدام موثر کشورهای عربی برای خارج شدن از یوغ آمریکا شد و نوشت: هر دولت عربی که گمان می‌برد، شکست جنبش حماس آسایش و اطمینان خاطر به همراه می‌آورد، سخت در اشتباه به سرمی برند زیرا این دولت ها بعد از آن، بیشتر زیر یوغ و دیکتاتوری بی سابقه آمریکا خواهند رفت.
زلنسکی از ترامپ دعوت کرد تا به اوکراین برود و قول داده به او نشان دهد که چرا نمی‌تواند درگیری با روسیه را ظرف ۲۴ ساعت حل و فصل کند.
منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند، شمار کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که در غزه کشته شدند به ۸۸ نفر رسیده است.
پدیده نسبتاً نوظهوری که در قضیه غزه، در شورای امنیت پیش آمد، تلاشی یکپارچه اعضای غیردائم برای آتش بس است. اگر این اقدام تحکیم یابد، دوگانه عضو دائم و عضو دائم در شورای امنیت و قالب‌بندی جدیدی سپری می‌کند.