خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نشریه اکونومیست این هفته مقاله اصلی خود را به سیاست‌‌های چین در سه حوزه همه‌گیری کرونا، اقتصاد و جنگ در اوکراین اختصاص داده است. این هفته‌‌نامه معتقد است چین در این حوزه‌ها مرتکب اشتباهاتی شده است که می‌‌تواند چشم‌‌انداز بلندمدت این کشور را تحت تاثیر قرار دهد: اغلب گفته می‌‌شود که دولت چین برای دهه‌های آینده خود برنامه دارد و با دقت بازی می‌‌کند؛ ولی نشانه‌های زیادی از نبوغ استراتژیک در شانگهای دیده نمی‌‌شود. با وجودی‌‌که دیگر کشورهای جهان بازگشایی شده‌‌اند، ۲۵ میلیون نفر در حالی‌‌که در آپارتمانشان حبس شده‌‌اند، با کمبود غذا و دارو مواجه هستند و در قرنطینه شهری قرار دارند؛ شرایطی که چین نتوانسته است آن را پنهان کند. سیاست کووید صفر به بن‌‌بستی تبدیل شده که حزب کمونیست چین به راحتی از آن خلاصی ندارد.
تزلزل در پایه‌های نظم و ثبات سیاسی به خودی خود موجبات بی‌ثباتی و ضعف اقتصادی را فراهم می‌کند؛ درست به همین دلیل است که افغانستان در طی دهه های گذشته پیوسته در چرخه باطل فقر، بنیادگرایی، بی‌ثباتی گرفتار بوده است.

همزمان با زمزمه‌های خروج امریکا از افغانستان و نمایان شدن به قدرت رسیدن طالبان در این کشور شاهد آن بودیم که فعالیت‌های امنیتی ترکیه و پاکستان هم در فضای رسمی و هم در فضای مجازی بشدت افزایش پیدا کرد.
انتخابات آینده پارلمانی در لبنان با توجه به صف آرایی احزاب، جریانها و طوایف موجود از حساسیت بالایی برخوردار است و جریان های نزدیک به محور مقاومت باید از نا کامی سیاسی اخوان المسلمین مصر در انتخابات سال ۲۰۱۲ وحزب اسلامی النهضه تونس که اکنون کشور تونس را وارد یک چالش سیاسی کرده درس عبرت بگیرند.
وزارت بازرگانی پاکستان برای تقویت تجارت دوجانبه با ایران، قانون و ضوابط عملیاتی کردن «ساز و کار تهاتر» میان دو کشور را صادر کرد.
با توجه به اینکه عربستان سعودی اقدام به عزل «منصور هادی» از قدرت کرد، اما تلاش خود را به کار بست تا این اتفاق را مشروع و دموکراتیک جلوه دهد.