خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

در میان اختلافات با فنلاند و سوئد بر سر عضویت در ناتو، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که دیگر کریاکاس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان را به رسمیت نمی‌شناسد!
در شرایطی که مذاکرات میان ایران و عربستان پیرامون امور امنیتی منطقه در جریان است، در روزهای اخیر یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در عراق در آینده ای نزدیک خبر داده است.
پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات لبنان مشخص شد که ادعای رسانه‌های مخالف مقاومت مبنی‌بر شکست حزب‌الله، واقعیت ندارد.
یورش به تشییع کنندگان شهدای فلسطینی، هتک حرمتِ پیکرهای شهدا و تخریب منازل مجریان عملیاتهای استشهادی توسط صهیونیسم، نشان می دهند که تل آویو سبک جدیدی را در مقابله با فلسطینیان درپیش گرفته است.

محمد بن زاید (61 ساله) رسما از جانب شورای عالی فدرال امارات به عنوان سومین رئیس این کشور برای یک دوره 5 ساله انتخاب شد.
شیرین ابوعاقله زنی شجاع بود که مظلومیت مردم فلسطین را روایت می‌کرد. او گزارشگر شبکه الجزیره بود و به دلیل حضور در صحنه کرانه باختری، حضور ارتش اشغالگر اسراییل و پیامدهای تد اوم شهرک‌نشینی‌های این رژیم و ظلم و ناامنی تحمیل شده به فلسطینیان را به تصویر می‌کشید.
شیرین ابوعاقله از خبرنگاران کهنه‌کار فلسطینی است که به دلیل پوشش خبرهای فلسطین از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون در جهان عرب بسیار شناخته‌شده است.
بشار اسد رئیس‌جمهور جمهوری عربی سوریه طی یک سفر ناگهانی به دیدار مستقیم فرماندهی کل قوا رفته و با معظم له در باره موارد مهم دوجانبه بین ایران و سوریه به گفت وگو پرداخت، در این جلسه مهم ریاست محترم جمهور و فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران نیز حضور داشتند.
تیم سایبری الطاهره عراق با شعار « یا لثارات ابومهدی المهندس» انجام داد؛

حمله سایبری به زیرساخت های اسرائیل/ از کار افتادن بزرگ ترین شرکت ترابری صهیونیست ها

تیم سایبری الطاهره عراق با شعار « یا لثارات ابومهدی المهندس» حمله گسترده ای به زیرساخت های بخش حمل و نقل رژیم صهیونیستی انجام داد و بزرگترین شرکت ترابری رژیم صهیونیستی را از کار انداختند.
سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به ایران توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرد. این دومین سفر بشار اسد به ایران از زمان آغاز بحران سوریه بود که پیام‌های ویژه‌ای به همراه داشت.
عربستان سعودی خواهان خرید ۲۰ فروند پهپاد پیشرفته بیرقدار در کوتاه مدت و ۴۰ فروند در بلندمدت از ترکیه و توسعه همکاری در صنایع دفاعی بین دو کشور است.
«بنی گانتس» وزیرجنگ رژیم صهیونیستی که پس از رایزنی‌های گسترده امنیتی دستور پیوستن نیروهای پلیس این رژیم به ارتش در راستای بازداشت مجریان عملیات العاد را صادر کرده، گفت: عملیات العاد مخاطره‌آمیز است و «نتایج فاجعه‌باری» خواهد داشت.
اظهارات اخیر شاهزاده ترکی الفیصل سفیر سابق عربستان در آمریکا درباره ناامیدی عربستان از رفتار کاخ سفید درباره چگونگی مواجهه با ثبات و امنیت منطقه، بار دیگر زمزمه‌های قدیمی مبنی بر پایان ماه عسل در روابط ریاض و واشنگتن را به فضای رسانه کشانده است. این موضوع همچنین این بحث را پیش کشیده که آیا تغییر رفتار عربستان در منطقه به‌ویژه در ارتباط با ایران که خود را در پنج دور مذاکره به میزبانی بغداد نشان داده است، ناشی از گسست در روابط قدیمی و استراتژیک آمریکا و عربستان سعودی است؟ گزاره‌ای که پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها از جمله وال استریت ژورنال با پرداختن به ابعاد آن نوشتند که این اتفاقات بیانگر شروع قطع رابطه بین دو کشور است.
رای گیری شهروندان لبنانی ساکن کشورهایی که تعطیلی رسمی آنها روز جمعه است، آغاز شده است و اولین حوزه رای گیری در تهران پایتخت ایران ساعت ۵:۳۰ به وقت بیروت به روی رای دهندگان باز شد و ۶۴۲ رای دهنده تا ساعت هشت و نیم عصر به وقت بیروت فرصت رای دادن را دارند.
عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان، رژیم صهیونیستی را مسوول نابسامانی در خاورمیانه به ویژه توطئه علیه توانمندی‌های نظامی کشورهای اسلامی دانست و اظهار کرد: اسرائیل درصد تضعیف جمهوری اسلامی ایران و پاکستان است.