خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

حضور طالبان در افغانستان و اعلام نکردن موضع آنها در قبال نوروز، باعث شده تا جشن سال نو امسال نسبت به سال‌های گذشته کمرنگ تر شود.
رهبر حزب کارگر انگلیس گفته بود: نخست وزیر انگلیس بشکه خالی در دست، برای دریافت نفت از درگاه یک دیکتاتور به پیشگاه دیکتاتوری دیگر می‌رود.
در حالی که افکار عمومی در جهان بر اخبار بحران اوکراین متمرکز است، در غرب آسیا، حکام سعودی دست به جنایت تازه ای زدند و در تاریخ 21 اسفند تعداد ۸۱ نفر از منتقدان سنی و شیعه خود را وقیحانه اعدام کردند.

یک فرمانده آمریکایی مدعی شد که حکومت سرپرست افغانستان در تلاش‌های خود در برخورد با داعش شکست خورده و احتمال درگیری‌های بیشتر در این کشور پیش‌بینی می‌شود.
حسن العلوی گفت: ایران همسایه‌تان است؛ شما بهتر از من ایران را می‌شناسید و می‌دانید که موشک‌های سپاه پاسداران ایران از قدرت فزاینده ای برخوردار هستند. همچنین آگاه هستید که ایران و سپاه پاسداران بر سر امنیت ملی خود شوخی ندارند.
روح مقاومت هر روز زنده‌تر و چابک‌تر می‌شود. ضرب شست موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو لانه اسرائیل در اربیل نشان داد بالندگی جریان مقاومت واقعیتی دیدنی و غیرقابل انکار است و ادامه سیلی‌های سخت به رژیم غاصب صهیونیستی نتیجه این رشدیافتگی روزافزون. غده سرطانی اسرائیل محکوم به شکست است و باید قلع و قمع شود.
رژیم صهیونیستی در ادامه تلاش‌های خود علیه ایران در تلاش است تا با همراه کردن اعراب خلیج‌فارس ائتلافی شبیه به ائتلاف ناتو طراحی کند. صهیونیست‌ها قصد دارند تا با تکمیل روند عادی‌سازی روابط با دولت‌های عربی به بهانه تهدید ایران، زمینه را برای خروج از انزوا و حضور گسترده در منطقه فراهم کنند. با این حال تحلیلگران بر این باورند که امکان همراهی قطر، عمان و کویت با این نقشه بسیار بعید است و حتی عربستان و امارات به‌دلیل ملاحظات امنیتی و سیاسی به این ائتلاف تن نخواهند داد.
هیئت سازمان ملل در عراق (یونامی) نیز در واکنش به این حمله، با انتشار بیانیه‌ای آن را به شدت محکوم و اعلام کرد: از عراقی‌ها خواسته می‌شود در مقابل هر اقدامی که حاکمیت/تمامیت ارضی عراق را نقض می‌کند؛ یا هدف از آن تضعیف ثبات/وحدت است، بایستند...عاملان این حمله بزدلانه باید بازخواست شوند.