خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

علیرغم اعلام آتش بس در یمن از آغاز ماه مبارک رمضان سعودی‌ ها همچنان به نقض آتش بس در یمن ادامه می‌دهند.
نخست‌‌‌وزیر عراق با اشاره به اینکه گشایش واقعی در روابط میان کشورهای منطقه به وجود آمده است تاکید کرد: مطمئن هستیم که تفاهم میان ایران و عربستان نزدیک است. پیش‌تر نیز سفیر ایران در بغداد با اعلام جزئیاتی از گفت‌‌‌وگوهای اخیر میان تهران و ریاض به میزبانی بغداد از توافق دو طرف برای نقشه راه مذاکرات آینده خبر داد. دور پنجم مذاکرات نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان‌سعودی روز پنج‌شنبه یکم اردیبهشت- ۲۱ آوریل- در بغداد پایتخت عراق برگزار شد.
واقعیت آن است که نام نصرالله لرزه بر اندام صهیونیست‌ها می‌اندازد،اسرائیلی‌ها نصرالله را بیش از سران خود باور دارند.
پس از چند سال روابط پرتنش ایران و عربستان سعودی طرفین از سال گذشته عزم خود را برای احیای روابط جزم کرده‌اند و برگزاری پنج دور مذاکرات بغداد میان ایران و عربستان نشان دهنده این موضوع است که کم‌کم روزنه‌های جدیدی برای از سرگیری روابط دو کشور در آینده‌ای نزدیک ایجاد شده و خواهد شد.
از ایران اسلامی تا پاکستان و افغانستان و عراق و بحرین و حتی یمن که علی‌رغم مشکلات و بحران های گوناگون خود نظیر جنگ و تحریم و... که خود با آن ها مواجه بودند، هیچگاه از آرمان آزادی قدس شریف کوتاه نیامدند.
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگو تلفنی با همتای لبنانی و با اشاره به رایزنی های خود با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خواستار رسیدگی جدی این سازمان به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی شد.
منابع محلی افغان خبر داد؛

دو انفجار در مزار شریف افغانستان

منابع محلی افغان روز پنجشنبه از وقوع دو انفجار در محله های شیعه نشین شهر مزارشریف خبر دادند که در هر دو رویداد تروریستی ۹ تن کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای کویتی بر لزوم وحدت جهان اسلام در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی و دفاع از حرمت مسجدالاقصی تأکید و نسبت به خاتمه محاصره انسانی در یمن ابراز امیدواری کرد.

اکسیوس در گزارش خود مدعی شد که در مذاکرات میان نمایندگان ایران و عربستان در خصوص برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها بحث‌هایی صورت گرفته است و ریاض خواهان اقدامات عملی بیشتری شده است.
تل آویو که از مدتها پیش به محوریت نقش «مسجدالاقصی»در تحولات و رویدادهای اراضی اشغالی پی برده بود، پروژه «یکسره ساختن نبرد در مسجدالاقصی» را در دستور کار قرار داد.