کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

در یک طبقه‌بندی کلی با دو نوع اشتغال، اشتغال رسمی و اشتغال غیررسمی در بازار کار مواجه هستیم. اشتغال رسمی نوعا به مشاغلی اطلاق می‌شود که از یک سیستم پشتیبانی‌کننده شامل بیمه بازنشستگی و درمان، بیمه بیکاری، حقوق و دستمزد تعیین شده از سوی مراجع رسمی و قانونی، عیدی و پاداش سالانه، مرخصی قانونی، معافیت مالیاتی و... برخوردار است.
تعیین سبد معیشت کارگران اولین قدم برای تعیین حداقل مزد است که روز گذشته با محاسبه رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزارتومانی برای این سبد مهمترین گام برداشته شد.
یک اقتصاددان گفت: طبق گفته یک اقتصادان انگلیسی؛ اگر شما قصد نابودی ملتی را دارید هیچ راهی جز ایجاد تورم طولانی مدت جوابگو نیست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

حداقل دستمزد کارگری، متناسب با تورم تعیین شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست ۵ ساعته مجازی با مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور تاکید کرد: شفافیت راه بی بازگشت این وزارتخانه است.

بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی،در عرصه تولید همیشه در صف مقدم بوده و هستند اما در زمان توزیع اعتبارات دولتی در انتهای صف قرار گرفته و در نظامات تصمیم گیری به چشم نمی آیند.

یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار از احتمال تصویب رقم سبد هزینه معیشت کارگران در جلسه این هفته کمیته دستمزد خبر داد و گفت: در صورت تصویب از جلسه بعد در شورای عالی کار به بحث افزایش دستمزد کارگران ورود می کنیم.
بحران کووید-۱۹ شکنندگی بازار کار و نابرابری‌های ساختاری را بیش از پیش روشن‌تر کرد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد آثار همه‌گیری بر بیکاری برای تمامی کشورها یکسان نبوده است.
نرخ اشتغال رسمی با افزایش حداقل دستمزدها می‌تواند رابطه معکوسی داشته باشد و افزایش زیاد دستمزدهای سال آینده تاثیر منفی بر اشتغال رسمی در ‌بخش‌های وسیعی از کشور خواهد داشت.
کشورهای جهان در بحرانی به سر می‌برند که با همه‌گیری نوع جدیدی از ویروس کرونا، عامل بیماری کووید-۱۹‌ آغاز شد؛ اعمال محدودیت‌های مختلف بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی برای کاهش تعاملات و تماس‌های انسانی جهت کنترل شیوع ویروس، زنجیره عرضه و تقاضای جهانی را مختل کرده و بیکاری را به حد چشمگیری در کشورها افزایش داده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که به استناد بررسی های شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت، وزارت‌ تعاون کار رفاه اجتماعی رتبه اول شفافیت را به دست آورد.

گزارش پرسون از خریدارانی که انتخاب می کنند اما پرداخت نمی کنند؛

از فروشگاه تا دادگاه!

افزایش سرقت در فروشگاه ها نسبت های به سال های قبل افزایش چشم گیری داشته است. اما آیا همیشه فقر و نداری عامل اقدام به دزدی کردن است یا عوامل دیگری هم در پس این ماجرا نهفته است؟
وزیرکار با اشاره به اینکه جبران عقب ماندگی مزدی کارگران به صورت یکجا مقدور نیست گفت: افزایش دستمزد باید به صورت کارشناسی بررسی شود و این افزایش براساس نظر و مصوبه شورای عالی کار خواهد بود.
مرخصی با حقوق که نداریم هیچ، وقتی می‌خواهیم برویم مرخصی باید برویم پیش رئیس کلانتری، رئیس کلانتری هم می‌گوید برای هر روز مرخصی باید ۸۴ هزار تومان بدهیم تا جای ما سرباز بگذارد؛ بنابراین مرخصی که می‌رویم باید یک پولی هم از جیب بدهیم. بعضی همکارانم می‌گویند پیش آمده کلانتری تا روزی ۱۰۰ هزار تومان هم برای مرخصی از آنان گرفته است.
مجوز، بعد از راه اندازی کسب و کار؛

خبر خوش برای فعالان استارتاپی

براساس مصوبه شورای ‌عالی اداری، از این پس کسب‌وکارها در ابتدای راه‌اندازی نیازی به مجوزهای دست و پاگیر نخواهند داشت و این مجوزها و نظارت بر آنها به بعد از زمان راه‌اندازی موکول خواهد شد. با چنین تصمیمی برخی از موانع مهم پیش‌روی استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه رشد از پیش‌رو برداشته می‌شود. این مصوبه البته به معنای حذف انبوه مجوزها برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیست، اما شروع به کار را تسهیل می‌کند.
در میان جامعه کارگری برخی افراد عیدی کامل دریافت نمی‌کنند. برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده باشند هم براساس ۶۰ روز کار و نسبت ایام کارکرد محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد ۲ ضرب و بر تعداد روز‌های کاری تقسیم می‌شود.
رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره سبد هزینه خانوار گفت: هزینه سبد معیشت کارگران در دی ماه امسال نسبت به بهمن ماه ۹۸ حدود ۳میلیون و ۷۹۰ هزار تومان بیشتر شده و پوشش سبد توسط دستمزد به ۳۸.۴۷ درصد کاهش یافته است.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: از بین رفتن جان افراد دارای معلولیت و افزایش معلولیت‌های ناشی از نامناسب بودن معابر، بر ضرورت مناسب‌سازی از حقوق اساسی افراد تاکید دارد ما باید از این حق دفاع کنیم.
دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت وگو با پرسون؛

انتظار جامعه ایثارگر برای حل مشکلات / نابینایان از خدمات بانکی محروم هستند

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: حدود ۸۰۰ جانباز نابینا در کشور وجود دارد که با مشکلات گوناگونی مواجه هستند، بخشی از مشکلات این افراد در امورات اداری مانند بانک ها و بخشی دیگر در حوزه درمان و نداشتن شغل و مسکن است.