کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

گزارش «پرسون» از موافقت افزایش حقوق15 برابری مدیران؛

شفاف نبودن معیار سنجش حقوق ها/ بیشتر شدن فاصله دریافتی مدیران و کارمندانشان

چندی پیش خبر رسید که دولتی ها بنا دارند مستند به لایحه بودجه سال 1400 حقوق مدیران ارشد را تا 21 برابر نرخ کنونی افزایش دهند؛ تصمیمی جنجال برانگیز که با حواشی فراوانی رو به رو شد و امید این بود که نمایندگان مجلس با آن موافقت نکنند. حالا از مجلس خبر می رسد که این بخش از لایحه تنها با کمی کاهش نهایی خواهد شد.
بر اساس تصمیم هیات دولت رقم عیدی کارکنان و بازنشسته ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است، این رشد ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به پیش بینی بودجه به اعمال فوق العاده ۵۰ درصدی بر می گردد.
مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی با بیان این که تا کنون یک میلیون و ۲۵۱هزار و ۹۷۵نفربر اثر شیوع کرونا، مشمول بیمه بیکاری شده اند گفت: از این جمعیت، یک میلیون و ۱۶۹هزار و ۵۳۴نفر در حال دریافت بیمه بیکاری هستند.
نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی، گفت:اخذ مالیات از خانه‌های خالی، همکاری بانک ها در وام های مسکن، مشارکت موسسات مالی و بانک ها در خصوص سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز و انبوه سازی و همچنین ترغیب نهادها برای توسعه مسکن در سطح کشور از جمله برنامه هایی است که با اجرای مشترک آنها و نظارت دقیق می توان در راستای حل معضل مسکن گام برداشت.
کارشناس اقتصادی در مورد چشم‌انداز بازار کار در ۱۴۰۰ گفت: پیش از کرونا نیز در افزایش شاغلان و جمعیت فعال روند نزولی داشتیم که کرونا آن را قطعی کرد اما ۱۴۰۰ مانند دهه ۹۰نخواهد بود و نیاز به سیاست‌گذاری در بازار کار دارد.
یک کارشناس روابط کار با بیان اینکه باید شرایط زندگی کارگران را در سال آینده آسان کنیم و دستمزد کارگران را متناسب با افزایش قیمتها رشد دهیم، گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی از سبد معیشت کارگران حذف شود معیشت خانوارهای کارگری به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی با اشاره به احتمال مسدود شدن اینستاگرام نوشت: مطالعه‌ای که درباره کاربران (یوزر) فارسی اینستاگرام انجام شده، نشان می‌دهد که حدود ۹۶ میلیون آدرس کاربر وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها کاربران کسب‌وکار هستند.
مدیر ارزیابی سازمان حمایت از شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شرکت های تولیدی که 25 درصد فروش محصول آنها با فناوری بالایی باشد شرکت تولیدی نوع 1 هستند و از معافیت های مالیاتی و سایر حمایت ها برخوردار هستند.
براساس اخبار به دست آمده عبدالرضا لوائی که برادر همسرِ محمد شریعتمداری وزیر رفاه است به عنوان “مدیر پشتیبانی و رفاه” شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رییس هیات مدیره دو شرکت تابعه که همگی از زیرمجموعه‌های شستا و وزارت رفاه هستند؛ منصوب شده است.
در حالی که طبق اعلام رئیس کانون بازنشستگی شهر تهران، پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تا چند روز آینده آغاز می‌شود، اما رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید هنوز جزئیات، میزان یا زمان واریز عیدی بازنشستگان مشخص نشده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس طی نامه‌ ای به وزیر کار تاکید کرد که در اسرع وقت دو میلیون یورو (قرارداد ویلمتوس) به نرخ روز توسط وزارت ورزش و جوانان پرداخت شود و پیگیری‌های لازم در این خصوص با قید فوریت انجام پذیرد.
کارشناس پژوهشی- حمایتگری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در یادداشتی با اشاره به اینکه اشتغال همزمان یکی از رایج‌ترین و پردامنه‌ترین انواع تعارض منافع در دستگاه‌های دولتی است به بررسی این موضوع پرداخته است.
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال بحث افزایش دستمزد کارگران نیز داغ شده است. نمایندگان مجلس و فعالان کارگری بر افزایش ۳۰تا۳۵درصدی حقوق کارگران تاکید دارند اما دولت هنوز اظهار نظری در این رابطه نکرده است.
بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از کارمندان و ۷۷ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی از دورکاری‌ها رضایت دارند و معتقدند که دورکاری‌ها تا پایان دوران کرونا باید ادامه پیدا کند.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: دولت 7 هزار میلیارد تومان برای تولید و اشتغال در نظر گرفته بود که این رقم در کمیسیون تلفیق به 32 هزار میلیارد تومان افزایش داده شد.
با اجرای طرح مشوق بیمه‌ای، کارفرمایان و کارآفرینان بدون هیچ محدودیتی نیروی کار جدید مورد نیاز خود را از بین دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلان جذب می کنند و دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهند شد.
سازمان علمی و تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری در نظر دارد تا با توجه به مجوزهای اخذ شده، به منظور تامین سرمایه انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز به صورت قراردادی، آزمون استخدامی را برگزار نماید. لذا متقاضیان می توانند درصورت داشتن شرایط اعلام شده برای شرکت در این آزمون ثبت نام نمایند.