کار و تعاون

به روزترین اخبار حوزه اشتغال را در سرویس کار و تعاون پرسون بخوانید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سرمایه‌های ملی در دستان ما امانت است و ما باید اهلیت امانت‌داری را داشته باشیم زیرا صیانت از بیت‌المال امری ضروری است.
درحالی که کارگران معتقدند دستمزد ۱۴۰۲ کفاف زندگی را نمی دهد, زمزمه هایی مبنی بر اجرای مزد منطقه ای از سوی برخی کارفرمایان و دولتی ها مطرح شده است که کارگران معتقدند مزد منطقه ای باید از حداقل حقوق بالاتر باشد.
بسیاری از کسب وکارها برای این که بتوانند فعالیت شان را به صورت کاملا قانونی پیش ببرند، باید ثبت شرکت را انجام دهند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ترویج فرهنگ کار و مهارت‌آموزی را حلقه مفقوده اشتغال فارغ‌التحصیلان کشور دانست و گفت: سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازارکار تا شهریور ماه امسال راه‌اندازی می‌شود.
رئیس سازمان اداری استخدامی با اشاره به ابنکه سال‌های گذشته ساعت کار کارکنان از ۷ صبح آغاز می‌شد،عنوان کرد: امسال باتوجه به این‌که تغییر ساعت نداریم، در واقع عملا همان ساعت ۶ و طبق روال گذشته است.
نمایندگان کارگران در واکنش به اظهارات وزیر کار برای قناعت در دستمزد گفتند که به جای تشویق به قناعت، فاصله بین مزد و معیشت را ترمیم کنید.
با توجه به منویات رهبری مبنی بر اینکه عدم توجه به مهارت کارگر ظلم به کارگر است،سازمان فنی و حرفه ای با تکیه بر مهارت آموزی مولدسازی کارگاه های نیمه تعطیل و راکد در استان ها را دنبال می کند.
یک نگاه محاسباتی به آمارهای قرارداد کار بیانگر این است که زمانی که کارگران قرارداد ندارند یا قرارداد موقت دارند شرایط دریافت بیمه بیکاری را ندارند. آمارها نشان می دهد ۵۰ درصد کارگران بیمه بیکاری ندارند.
اگر به همین راحتی ساختارها تغییر یابند باید منتظر تفکیک وزارت راه و مسکن یا تعاون با کار هم باشیم اما اگر وزرایی که از ابتدای شروع به کار همین دولت با مردم و متخصصان صحبت کرده و به ناهماهنگی های موجود و دلایل آن اشاره کنند حتما رهیافت مناسب تری با ظرفیت سازی بیشتر جایگزین اینگونه تصمیم ها می شود.
معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به تزریق ۲۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی ‌به فضای کسب و کار گفت: این اعتبارات طی یک هفته تا ده روز آینده ابلاغ می شود و همین مبلغ هم باعث تثبیت اشتغال و هم ایجاد و توسعه اشتغال می شود.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با اشاره به اینکه یکی از مطالبات کارگران مشارکت در تدوین بودجه سالانه کشور است گفت: باید بین بودجه و دستمزد ارتباطی برقرار شود تا دست شورای عالی کار برای تعیین آزادانه دستمزد بسته نشود.
در گفتگوی اختصاصی با رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه ICA مطرح شد:

نقش تعاونی‌ها در ایجاد توسعه پایدار/ بررسی تعامل ICA  با نسل‌های بعد در آینده

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه ICA  مهمترین هدف و رویکرد اتحادیه بین المللی تعاون در سال 2023 در این منطقه را بر اساس استراتژی ICA-AP، در چهار حوزه عبارتند از ترویج بیانیه ICA در مورد هویت تعاونی، تسریع رشد تعاونی ها در سراسر منطقه، تقویت تعاونی ها به عنوان شرکت های تجاری و رهبران توسعه و خدمت رسانی به عنوان یک منبع دانش، تخصص و عمل عنوان می کند.
امنیت شغلی کارگران به‌عنوان یک مؤلفه مهم در دستورکار وزارت کار قرار گرفته و رئیس‌جمهور نیز با مهم تلقی کردن این موضوع، خواستار رسیدگی سریع به آن شده است.
مرتضوی از راه‌اندازی سامانه جدید نیروهای متقاضی کار در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در این سامانه همه نیروهای فاقد اشتغال بر اساس مهارت‌های خود ثبت شده و براساس نیاز بازار کار و مجموعه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی معرفی می‌شوند.
حقوق و مزایا شفاف باشد و اجازه دهیم دیگران ببینند که فلانی به‌ خاطر کار بیشتر حقوق بالاتری دریافت داشته است.