راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

نخستین واقعیتی که هنگام مشاهده افزایش آپارتمان‌‌های فروشی بدون امکانات در بازار مسکن دریافت می‌شود این است که سرمایه‌‌گذاران ملکی غیرحرفه‌‌ای در حال خروج از این بازار هستند.
بانک مرکزی دستورالعمل پرداخت تسهیلات جهش تولید و تامین مسکن را به بانک‌ها ابلاغ کرد که طبق آن تسهیلات ساخت مسکن مطابق با پیشرفت پروژه به صورت تدریجی معادل پرداخت ۱۰ درصد در مرحله پی کنی و فنداسیون، ۴۰ درصد در مرحله اسکلت و سقف، ۲۵ درصد در مرحله سفت‌کاری و ۲۵ درصد در مرحله نازک‌کاری پرداخت می‌شود.
یک گروه از متقاضیان مسکن که اغلب خانوارهای چهار نفره و بیشتر هستند قصد خرید آپارتمان‌های سه‌خوابه دارند. این گروه از متقاضیان اگرچه خانه اولی نیستند اما در گروه متقاضیان مصرفی مسکن به شمار می‌آیند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: این طرح متوقف نمی‌شود و با طرح نهضت ملی مسکن ادغام‌شده است و به‌زودی تعدادی از این واحدها افتتاح و به متقاضیان تحویل می‌شود.
معاون اداره کل هواشناسی استان تهران بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارش استان تهران در ایستگاه شمیرانات - اقدسیه ثبت شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: در سال جاری تاکنون حدود ۱۳ میلیون تن کالای اساسی در قالب ۵۳۹ هزار سفر از بندر امام خمینی (ره) جابه‌جا شده که این میزان نسبت به سال گذشته و با وجود بیماری کرونا، افزایش ۳۹ درصدی داشته است.
طرح مجلس درخصوص ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در سامانه ثبت اسناد و املاک پس از آنکه دو مرتبه از سوی شورای نگهبان رد شد اواخر آبان ماه توسط پارلمان اصلاح و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت؛ نمایندگان معتقدند این طرح ضریب اطمینان معاملات را افزایش می‌دهد؛ در سوی مقابل، کارشناسان حقوق ثبتی و فعالان بازار املاک آن را مغایر با قوانین بالادستی و قانون ۱۰ مدنی می‌دانند.

مذاکرات دولت با شرکتهای چینی، ترک و شرکت‌های اروپایی برای مشارکت ۱۰ درصدی در زمینه انتقال تکنولوژی ساخت در پروژه نهضت ملی مسکن از سوی یک عضو شورای عالی مسکن تایید شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و محدود شدن ایرلاین‌ها برای استفاده ۶۰ درصدی از ظرفیت هواپیماها، ۳۰ درصد به قیمت هواپیما‌ها افزوده شد، اما هم اکنون که محدودیت‌های کرونایی برداشته شده همچنان این افزایش قیمت های خودسرانه لغو نشده است.
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه موافقت با بلندمرتبه سازی در پهنه‌ها و عرصه‌های شهر تهران را به شهردار تهران، استاندار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ کرد.
با توجه به قرار گرفتن شاخص هوای تهران به روی عدد 120، هوای تهران برای گروه‌های حساس نا‌سالم اعلام شد.