راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

به نظر شما آیا توافق هسته‌ای می‌تواند بازار مسکن را که چند سال است به رکود رفته از خواب بیدار کند؟ برای پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادی پرسون گفت‌وگویی با مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاور املاک کشور داشته که در ادامه می‌خوانید.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که 8.8 میلیون خانوار ایرانی مستأجر هستند،‌ گفت: بیش از 12 میلیون جوان کشور در آستانه ازدواج بوده و نیاز به مسکن دارند.
مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ممنوعیت سفر به ترکیه تا اطلاع ثانوی خبر داد.
با تصویب نشست ۲۳ خرداد امسال ستاد ملی مقابله با کرونا، ثبت‌‌نام از متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده بود و تا ساعت ۲۴ آخرین روز پاییز (۳۰ آذر ۱۴۰۰) ادامه پیدا کرد. در حالی که پیش از این برخی پیش‌بینی‌‌ها از تمدید نام‌نویسی در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن حکایت داشت، اما نهایتا معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از بسته بودن سامانه مذکور و عدم تمدید ثبت نام وام ودیعه مسکن خبر داد.
با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال به نظر می‌رسد خریدهای سرمایه‌ای با هدف مصون ماندن از تورم عمومی و تعیین حد سود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته و در عین حال، واسطه‌های ملکی از کم‌جانی بازار، عرضه بیش از تقاضا و ثبات قیمت‌ها سخن می‌گویند.

چهارمین شوک ساختمانی به بسازوبفروش‌‌‌های پایتخت، هزینه‌‌‌های ساخت مسکن برای سازنده‌‌‌ها را که از سال 96 به فاز جهش ورود کرده بود، از ناحیه دستمزد عوامل انسانی شاغل در پروژه‌‌‌ها، به میزان محسوسی افزایش داد.
در پی بارش برف در شمال غرب کشور، فرودگاه مهرآباد از لغو و تاخیر چندین پرواز تا ساعت ۱۳ امروز (جمعه) خبر داد و از مسافران خواست قبل از عزیمت به فرودگاه از آخرین وضعیت پرواز خود مطلع شوند.



بررسی آگهی‌‌های ملکی نشان می‌دهد در شروع زمستان همچنان روند افزایش فایل‌‌های فروش مسکن ادامه دارد. به نظر می‌‌رسد بازار مسکن با وجود رکود سنگین در حال آماده شدن برای ورود به شرایط ویژه «شب عید» است.
کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه باید روش‌های عرضه و تقاضای مسکن به روز رسانی و از اپراتورها یا پلتفرم‌های هوشمند استفاده کنیم یادآور شد: دولت در کنار نوسازی روش‌های عرضه و تقاضای مسکن می‌تواند سیاست تنظیم گری بازار مسکن را هم پیگیری کند.
هزینه سنگین خرید اوراق وام مسکن که در روزهای گذشته خبرساز شده بود، سرانجام باعث شد که بانک مسکن برای این موضوع فکری کرده و یک طرح جدید بدهد.
اداره کل هواشناسی استان تهران از بارش برف و باران و کاهش دما تا ۸درجه سانتیگراد از فردا شب (۲ دی ماه) خبر داد.
براساس دیدگاه اقتصاد مسکن، بخش عظیمی از مشکلات این حوزه ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضاست. این عدم تعادل، یکی از دلایل شکست بازار است. برای اصلاح شکست، اصل مداخله دولت پذیرفته شده است اما نوع مداخله و راهکارهای اصلاح بازار مسائلی هستند که بر سر آن اختلاف وجود دارد. به همین منظور دو موضوع نوع مداخله و راهکارهای اصلاح بازار به اجمال بررسی شده و در نهایت کارنامه چندماهه دولت سیزدهم براساس این مطالب ارزیابی شده است.
مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی بیان کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰، تاکنون مبلغ ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود 526 ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی اظهار داشت: امروز با عقب‌ماندگی‌های قابل توجهی در بخش ریلی نسبت به کشورهای همسایه و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مواجه هستیم که باید برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها تلاش مضاعف داشته باشیم.