فردی که خانه ندارد، چقدر از تورم عقب مانده است؟

یک اقتصاددان گفت: ما در اقتصادی زندگی می‌کنیم که در آن قیمت ملک از سال ۹۸ روند صعودی پرشتابی را طی کرده و تا خردادماه امسال و در عرض کمتر از ۶ سال رشدی هشت برابری را تجربه خواهد کرد؛ اما آیا طی این مدت درآمد مردم هم هشت برابر شده است؟
تصویر فردی که خانه ندارد، چقدر از تورم عقب مانده است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پیمان مولوی اظهاد داشت: «متوسط قیمت آپارتمان در تهران آذرماه سال ۱۳۹۷ حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. به نظر می‌رسد متوسط قیمت مسکن در پایان خرداد سال جاری به متری ۶۵ میلیون تومان خواهد رسید. بر کسی پوشیده نیست که اگر کسی در ایران خانه نداشته باشد فقط در پنج سال گذشته بر اساس رشد قیمت ملک تا چه میزان از تورم عقب مانده است.»

او افزود: «ما در اقتصادی زندگی می‌کنیم که در آن قیمت ملک از سال ۹۸ روند صعودی پرشتابی را طی کرده و تا خردادماه امسال و در عرض کمتر از ۶ سال رشدی هشت برابری را تجربه خواهد کرد؛ اما آیا طی این مدت درآمد مردم هم هشت برابر شده است؟ افرادی که خانه دارند این فشار را در اقلام مصرفی حس می‌کنند، ولی کسانی که خانه ندارند این فشار از جانب هزینه‌های مسکن بر آنها وارد می‌شود.»

مولوی گفت: «گاهی اوقات ۴۰ درصد نیز عدد خوشبینانه‌ای در این زمینه محسوب می‌شود؛ حتی برخی نیز ۸۰ درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند. امسال وضعیت بدتر خواهد شد و تا سال آینده نیز مردم در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرند، زیرا هیچ چشم‌انداز مشخصی از تورم مسکن در ایران وجود ندارد.»

این اقتصاددان در خصوص دلیل کاهش سهم مسکن از هزینه خانوار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل بیان کرد: «بخشی از این کاهش می‌تواند ناشی از فشار بر اجاره‌ها در دوران کرونا باشد، ولی روند کلی آن رو به افزایش است و تا انتهای امسال ممکن است تا ۴۵ درصد یا ۵۰ درصد نیز برسد.»

منبع: خبر آنلاین

486237