راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: افراد مجرد در صورت ازدواج می توانند واحد مسکونی در طرح جهش تولید مسکن را تحویل بگیرند وگرنه باید قیمت واحد مسکونی را با نرخ روز بپردازند.
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تمام جزئیات درباره روش پرداخت بررسی شده است و در حال پرداخت به خانواده‌ها هستیم ضمن اینکه چندین خانواده هم این مبلغ را دریافت کرده‌اند و مراحل قانونی پرداخت نیز برای برخی دیگر از خانواده‌ها انجام شده است.
معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی جزئیات ۲ روش بازپرداخت تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن را برای اقشارکم و متوسط درآمدی با اقساط ماهانه برای هریک از مناطق شهری و روستایی تشریح کرد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از فردا تا دوشنبه 20 دی در اغلب نقاط کشور جوی پایدار حاکم است که در شهرهای صنعتی و پرجمعیت موجب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی می‌شود.

بخشی از حوزه پیشران اقتصاد بخش مسکن است، اما به شرطی که پول‌هایی در این بازار هزینه می‌شوند، از محل چاپ پول نباشد و پول حقیقی در این بازار تزریق شود و به گردش درآید.

کلید اشتباهی ۴۰ ساله برای گشایش قفل «خانه‌های خالی» یک‌بار دیگر در این دوره با اصرار سیاستگذار مورد استفاده قرار گرفت اما باز هم نچرخید و قفل را باز نکرد. کارنامه اجرای فاز اول قانون «مالیات بر خانه خالی» نشان می‌دهد مجریان در مرحله «شناسایی مالکان خانه‌های خالی» به بن‌بست رسیده‌اند.
بهبود قابل ‌توجه شاخص انتظارات سازنده‌‌‌ها درباره میزان فعالیت ساختمانی طی ماه جاری، یکی از نتایج ملموس از سرگیری مذاکرات برجامی در آذرماه است.
یک مقام مسئول ارشد سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابهام قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده برای بخش حمل و نقل هوایی، از احتمال حذف این پایه مالیاتی برای بلیت پروازهای خارجی خبر داد.

نهضت ملی مسکن در حالی از سوی دولت کلید خورده و قرار است بر اساس آن وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی محقق شود که دولت برای این طرح تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی را به بانک‌ها تکلیف کرده است.
تازه‌‌‌ترین آمارها از تحولات قیمت مسکن در کشور، از سبقت بی‌‌‌سابقه تورم ملکی شهرها از پایتخت حکایت دارد. آمارها نشان می‌‌‌دهد بهار امسال، میانگین قیمت مسکن در کشور به ازای هر مترمربع به 11 میلیو ن و500‌هزار تومان رسید.
در حالی وزیر راه و شهرسازی از امکان بازپرداخت پلکانی اقساط وام ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن خبر داده که رقم اقساط این تسهیلات در سال اول ماهانه ۶ و سال هفدهم ماهانه ۱۰ میلیون تومان است.

سایز حباب قیمت مسکن در بهار 1400 نسبت به فصل زمستان سال گذشته شش واحد کوچک‌تر شد. نماگر حباب‌‌سنج مسکن که در زمستان 1399 رکورد بالاترین مقدار در طول دست‌‌کم سه دهه اخیر را ثبت کرده بود، در سه ماه نخست امسال قدری کاهش یافت. این نماگر «نسبت قیمت به اجاره مسکن» است که در زمستان 99 مقدار آن 35 واحد بود و در بهار به 29 واحد رسید.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: برای هر شهر از زمان قرار گرفتن در سامانه، ۲ ماه مهلت ثبت نام وجود دارد که ممکن است برای برخی از شهر‌ها ۴۰ روز باقی مانده باشد.
وزیر راه و شهرسازی از نام نویسی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سامانه طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: پیش بینی می‌کنیم فردی که در تهران زندگی می‌کند اگر ۱۵۰ میلیون تومان آورده خودش باشد حتماً صاحب خانه خواهد شد.
همزمان با کاهش سرعت رشد قیمت در بازار معاملات زمین، خروج دوم از بازار ملک در پایتخت رقم خورد. در حالی که از زمستان سال گذشته تورم فصلی زمین تک‌رقمی شده و سرعت رشد قیمت در بازار معاملات زمین به میزان محسوسی در مقایسه با سه سال گذشته کاهش یافت، آمارهای رسمی از کاهش مجدد تورم فصلی زمین در بهار امسال خبر می‌دهد.