افزایش قراردادهای اجاره به حدود ۵۵ هزار فقره طی ۷ ماه اخیر

درحالی خرداد امسال ۲۳ هزار قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده بود که طی۷ ماه اخیر قراردادهای اجاره به حدود ۵۵ هزار فقره افزایش یافته است.
تصویر افزایش قراردادهای اجاره به حدود ۵۵ هزار فقره طی ۷ ماه اخیر

به گزارش سایت خبری پرسون، خردادماه امسال سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از ثبت رایگان 23 هزار قرارداد اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور خبر داده و گفته بود: تاکنون 114 هزار کاربر در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نام کرده‌اند. از این تعداد 23 هزار و 488 قرارداد اجاره مسکن را در سامانه مذکور ثبت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که 6314 فقره قرارداد تکمیل شده است،‌ افزود: ثبت قرارداد اجاره در این سامانه و دریافت کد رهگیری رایگان است.

وی بیان کرد: مستاجران و موجران می‌توانند با مراجعه به سامانه املاک و مستغلات کشور (srem.ir) قرارداد اجاره خود را به‌صورت رایگان ثبت و کد رهگیری دریافت کنند.

به گزارش تسنیم، به فاصله حدود 7 ماه وزارت راه و شهرسازی از ثبت 55 هزار و 253 فقره قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات کشور خبر داده است.

188 هزار و 460 مورد در سامانه قرارداد ایجاد شده و در مرحله نهایی کردن و دریافت کد رهگیری قرار دارد.

سامانه مذکور صرفاً برای کسانی قابل استفاده است که قصد ایجاد قرارداد اجاره جدید یا دریافت کد رهگیری دارند. در این سامانه کابران فقط می‌توانند از کد رهگیری‌هایی که بعد از ثبت قرارداد در همین سامانه ایجاد می‌شوند، استعلام بگیرند و کد رهگیری دریافت شده از مشاوران املاک، در این سامانه قابل استعلام نیست.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده افرادی که پیش از این کد رهگیری دریافت کرده‌اند برای دریافت وام کمک ودیعه مسکن به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه کنند.

در زمان حاضر برای استفاده از قابلیت‌های این سامانه، ضروری است ابتدا در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اطلاعات هویتی، مشخصات املاک تحت مالکیت، محل اسکان و دیگر موارد تکمیل و ثبت شود. در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و اسکان، در همین سامانه (سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور) امکان ایجاد قرارداد اجاره املاک تحت مالکیت فراهم شده است.

لازم به ذکر است فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند 6 دانگ امکان پذیر است. بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می‌گیرد.

برای ثبت قرارداد، ابتدا باید مؤجر (صاحب ملک) اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستأجر نمی‌تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد کند.

منبع: تسنیم

585976