راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

میلیون‌ها زائر آماده سفر به عربستان سعودی برای انجام این مناسک اسلامی می‌شوند و عربستان نیز در پی یافتن راه‌هایی برای تسهیل انجام این فریضه از فرآیند ثبت‌نام تا دیگر مراحل، به کمک فناوری‌های جدید است.
براساس شنیده‌ها استیضاح رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در اواسط اردیبهشت ماه امسال با امضاء تعدادی از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس ارجاع شده است.
«در به در به دنبال یک سقف به هر قیمتی، حتی بیش از حقوق ماهیانه» این روایت میلیون‌ها نفر است که در هوای گرم تابستان از این املاکی به آن املاکی، با استرس در رفت و آمد هستند و پس از چند روز نیمی از آنها با دیدن اجاره‌ خانه‌ها، به خارج از شهر می‌روند تا شاید ده‌ها کیلومتر آن‌طرف‌تر از محل کارشان یک سرپناه پیدا کنند. امروزه با افزایش اجاره بها آنچه مشهود است، گسترده‌تر شدن پهنه حاشیه نشینی و تراکم شدید جمعیت در این شهرهای بدون امکانات است.
پروازهای حج در اردبیل، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، تبریز، شیراز، کرمان و زنجان تمام شده است و همه زائران این شهرها به سرزمین وحی اعزام شده‌اند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: تجربه در حوزه‌های مختلف نشان داده که قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند مانع رشد چشمگیر اجاره‌بهای مسکن شود.
علیرضا جعفری با اشاره به تاکید آیت‌الله رئیسی بر اتمام مسکن مهر گفت: در پی دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر تکمیل واحدهای مسکن مهر، جلساتی را به منظور چگونگی تامین منابع و تعیین تکلیف مسکن مهر باقی‌مانده با معاونت اجرایی رئیس جمهوری برگزار کردیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه تکمیل مسکن مهر شهر جدید پردیس ۸۰۰۰ میلیارد و دیگر شهرها ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
سیاست «تمدید خودکار» اجاره‌نامه‌های۱۴۰۰ در سال جاری، براساس آنچه تحت عنوان «کلیه قراردادها» و همچنین «لحاظ ۶ مورد استثنا» در متن آن آمده، حاوی پنج اشکال و ابهام برای طرفین بازار است.
نمایندگان در صحن علنی با معافیت افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت عوارض نقل و انتقال املاک جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
وزیر راه و شهرسازی از بررسی پیشنهادات وزارت راه در رابطه با بازار اجاره مسکن در جلسه امروز هیئت دولت خبر داد و گفت: اگر صاحبخانه‌ها اطلاعات معاملات و اجاره املاک خود را ثبت نکنند دچار مشکل می‌شوند.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: مردم به‌خصوص دهک‌های پایین جامعه در بخش اجاره‌بها و ودیعه مسکن دچار مشکل شده‌اند؛ بنابراین لازم است قبل از اینکه مردم ناچار به چادرنشینی شوند، تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.
سقف افزایش نرخ اجاره در تهران و سایر کلان شهرها ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد شده است.
رحمت الله پورموسی با اشاره بالا بودن هزینه های مسکن و اجاره بها اظهار کرد: در حال حاضر بیش از دو سوم حقوق کارگران بابت هزینه مسکن و اجاره بها صرف می شود در حالی که دریافتی کارگران بالا نیست و کرایه یک خانه در حاشیه شهرها هم سرسام آور است به همین دلیل دولت باید به موضوع مسکن کارگران ورود کند و ساخت مسکن ارزان برای کارگران در دستور کار قرار گیرد.