راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

حدود یک هفته از اجرای طرح فروش بلیت هواپیما با نرخ دلاری به مسافران غیرایرانی می‌گذرد. واکنش‌های معترضانه و مخالفت‌آمیز به این طرح که «تبعیض‌آمیز» دانسته شده، همچنان ادامه دارد. رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز از برخی تخلفات شرکت‌های هواپیمایی در جریان اجرای این طرح خبر می‌دهد.
بررسی ها حاکی از آن است که میانگین قیمت سیمان در بازار آزاد و بورس کالا در روزهای اخیر کاهش یافته است.
پیش ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱ از صبح روز جمعه دهم تیرماه درحالی آغاز شد که شرط‌هایی برای شرکت در آن تعیین شده است.
بررسی گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد طی خردادماه امسال 13 هزار و 874 فقره معامله مسکن در شهر تهران ثبت شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 171.9 درصد رشد داشته است. در معاملات مسکن امسال واحدهای تا 5 سال با 30.1 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
معاونت مسکن و ساختمان طی درخواستی از وزیر راه و شهرسازی خواستار بازگشایی برخی از شهرها که ظرفیت ثبت‌نام آنها تکمیل نشده است بعد از اتمام پالایش و پس از تعیین‌تکلیف متقاضیان قبلی و احصا و تدقیق ظرفیت ثبت‌نام بر اساس استعداد اراضی موجود شد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: براساس آخرین مصوبات شورای عالی هواپیمایی کشوری مندرج در پرتال انجمن شرکتهای هواپیمایی مبنی بر اعلام نرخ مصوب برای تمامی مسیرهای داخلی، هیچ یک از ایرلاین‌ها حق افزایش قیمت بالاتر از نرخ مصوب را ندارند و شرکت‌های هواپیمایی در صورت تخطی از مصوبات مذکور به تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.
آمار بانک مرکزی از بازار مسکن در آخرین‌ماه بهار ۱۴۰۱ به روز شد. آماری که نشان از افزایش خریدهای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌ای در بازار ملک دارد و دلیل اصلی جهش قیمت مسکن و ثبت رکوردهای جدید در این بازار نیز همین موضوع است.
حسن خوشخو گفت: شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند که کپی گذرنامه‌ها را برای صدور بلیت داشته باشند تا از کو چک‌ترین سو استفاده احتمالی جلوگیری شود واتباع ایرانی مقیم خارج از کشور ازاین قانون مستثنی هستند.
کارشناس بازار مسکن گفت: مهمترین راهکار برای ایجاد تعادل در بخش مسکن، افزایش ساخت و ساز است که بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد تسهیلات خود را به این بخش اختصاص دهند اما ..
اداره کل هواشناسی استان تهران از تداوم گرمای هوای استان و وزش باد شدید و خیزش موقت گرد و خاک خبر داد.
اگرچه در دو سال گذشته تعیین سقف اجاره بها از سوی نهادهای سیاستگذار به عنوان عاملی موفق برای جلوگیری از رشد اجاره بها عنوان می شود، اما آمارهای مراکز اقتصادی چندان این ادعا را تأیید نمی کند.
نماینده مردم زابل با اشاره به متن گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مسافری مشهد - یزد تاکید کرد: اگر جای وزیر راه بودم ابتدا خودم استعفا می دادم و یا مسئولین مربوطه را برکنار می کردم.
هزینه اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته قبل اندکی رشد داشته و بر این اساس متاهل های ساکن پایتخت برای تهیه این اوراق باید بیش از ۱۳۴ میلیون تومان پرداخت کنند.
بر اساس توافق جدید بین مقامات هوانوردی ایران و ایتالیا، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» پروازهای مستقیم بین تهران و رم از ۲۳ تیر ماه سال جاری (۱۴ جولای ) مجددا برقرار می شود.
شیوه نامه‌ای که امروز وزارت راه و شهرسازی ارائه و قرار شد تا امروز نهایی و به شبکه بانکی ابلاغ شود، پرداخت وام کمک ودیعه مسکن نیز به‌زودی عملیاتی می‌شود.
از دیرباز در ضرب المثل‌ها گفته می‌شود: «اجاره نشینی، خوش نشینی» و براساس این باور فرهنگی و اجتماعی مستاجران هر سال در جایی مسکن گزیده و سال بعد روز از نو روزی از نو. بعضی از صاحبخانه‌ها با سختگیری‌های آزاردهنده حتی در تعداد فرزندان، سن و جنس آنها نیز دخالت کرده و این معیارها را مبانی تعیین اجاره‌بها قرار می‌دادند.