راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

مرکز مدیریت راه‌های کشور از بارش برف و باران در محورهای چالوس، فیروزکوه و آزادراه تهران- شمال خبر داد و اعلام‌ کرد: هم اکنون در جاده‌های اردبیل، تهران، البرز، مازندران، فارس، کرمان، بوشهر و خراسان جنوبی نیز بارش برف و باران گزارش شده است.
در سایه تحولات اقتصادی و اجتماعی و نابسامانی بازار مسکن، بخش بیشتری از جمعیت کشور در معرض تهدید بدمسکنی و به‌خصوص حاشیه‌نشینی قرار گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که فقط در ۶سال گذشته، جمعیت حاشیه‌نشینان ۱۴.۸درصد رشد کرده‌است.
سطح بالای اجاره‌‌بها در مناطق 4 و 5 منجر به مهاجرت اجباری برخی از مستاجران از این مناطق به محلات ومناطق پایین‌‌تر شهر شده است. به گونه‌‌ای که اثر این رخداد را می‌توان در افزایش تقاضا برای اجاره مسکن در مناطق پایین‌‌تر مشاهده کرد.
در آبان ماه تعداد معاملات انجام شده ۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب ۴۷.۸ و ۹.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
ویژگی مهم بازار املاک نیمه جنوبی شهر این است که در این پهنه‌ها آپارتمان نوساز آماده عرضه برای فروش کم نیست. این در حالی است که در سایر نواحی بازار مسکن پایتخت آپارتمان‌‌های نوساز کمیاب و در برخی محله‌ها حتی نایاب است.
تشخیص غلط صورت مساله بازار مسکن پایتخت سبب شده مدیران شهری به جای اینکه راه‌حل اصلی نجات متقاضیان مسکن از تورم‌های سنگین دوره‌ای را در پیش بگیرند، به سراغ راهکار فرعی و بی‌فایده در کنترل بازار ملک بروند.
رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی ساختمان های ناایمن توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اگر مالکان ساختمان های ناایمن پای کار نیایند انشعابات ساختمان قطع می شود.
بر اساس برنامه پنجم توسعه برای کوچک سازی دولت قرار بر این شد تا برخی از وزارت خانه ها ادغام شوند؛ وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی یکی از وزارتخانه هایی بود که در لیست این ادغام سازی بود.
بررسی بازار مسکن حاکی از آن است که یک واحد ۱۰۰ متری واقع در شریعتی ۱۵ میلیارد تومان و آپارتمانی با همین متراژ در جلیلی ۲ میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.
وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی پیش از کناره‌گیری رستم قاسمی از مقام وزارت به جایی نرسید اما کارشناسان معتقدند تلاش دولت برای تحقق این وعده تاکنون به صرف سرمایه‌های بسیاری به بهانه پیشبرد این طرح شده است و فعلا باید در آرزوی عملیاتی نشدن آن باشیم، چراکه در صورت تحقق این وعده بخش اعظم سرمایه‌ها به طرحی اختصاص می‌یابد که خارج از برنامه توسعه هفتم و به صورت ناهماهنگ، ممکن است منجر به آسیب به رشد اقتصادی شود .
فعالان بازار درباره شرایط کنونی بازار اجاره می‌گویند: به طور معمول هر ساله در نیمه دوم سال که حجم معاملات و قراردادهای اجاره کاهش پیدا می‌کند، قراردادها با همان قیمت‌های تابستان که پیک نقل و انتقالات مسکن است، منعقد می‌شود، اما امسال شروع نیمه دوم سال همراه بود با افزایش نرخ ارز و همین باعث افزایش نرخ اجاره شد.
رکود ساختمانی فراگیر در پایتخت همچنان ادامه دارد و تنها فعالان ساخت‌و‌ساز در بافت فرسوده با سفارش کار روبه‌رو هستند.
این تغییرات قیمتی به تمام فایل‌‌‌ها تسری پیدا نکرده و در مورد فایل‌‌‌هایی که نقص امکانات دارند، اتفاقا جهت تغییرات منفی بوده و فروشنده‌‌‌ها از سطح مطلوب قیمتی خود عقب‌‌‌نشینی کرده‌‌‌اند.

دولت سیزدهم اما با شعار ساخت مسکن جلو آمد و با اعلام برنامه ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال، عموم جامعه به‌ویژه طبقات ضعیف‌تر را به خانه‌دار شدن امیدوار کرد، بااین‌حال علی‌رغم گذشت بیش از یک سال، این طرح هنوز هم درگیر مشکلات متعددی است.

بررسی وضعیت بازار مسکن از نگاه مشاوران املاک حاکی از آن است که این بازار به شدت راکد است و خرید و فروش به ندرت در حال انجام است.
سطح عمومی قیمت مسکن در شهر تهران مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است. اگرچه در دو ماه اخیر قیمت آپارتمان به ثبات نسبی رسیده، متاثر از رشد قیمت اوایل سال و انتظارات تورمی در حال حاضر نرخها دیگر در مناطق جنوبی نیز با توان متقاضیان مصرفی تناسب چندانی ندارد؛ مضافا اینکه تورم این بخش هنوز به طور کامل متوقف نشده است.