راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

نرخ اجاره‌بها متاثر از تورم موجود در بازار مسکن روند رو به رشدی داشته است. آمارهای رسمی چنین شرایطی را تایید می‌کند؛ به طوری که آخرین گزارش بانک مرکزی که مربوط به مهرماه امسال است، نشان می‌دهد که در شهر تهران اجاره‌بها رشد ۴۰.۹ درصدی داشته است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: با تلاش‌های انجام شده در شورای عالی حفاظت فنی و با کمک دیگر دستگاه‌ها، مطالبه ثبت شغل دریانوردی در فهرست مشاغل سخت و زیان آور به سرانجام رسید.
آبان ماه ۱۴۰۱ تورم ماهیانه مسکن کل کشور در هر دو بخش قیمت و اجاره بها ۳.۷ درصد اعلام شد. این در حالی است که ماه گذشته نرخ رشد قیمت مسکن ۶.۱ درصد بود که آمار از افت ۲.۴ درصدی شتاب رشد قیمت‌ها در یک ماه اخیر حکایت دارد.

تلاش دولت برای اینکه پروژه‌های عمرانی را برای بخش خصوصی جذاب و این بخش را تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی به معنای آن نیست که به بودجه عمرانی تیر خلاص زده، آمارها نیز نشان می‌دهد پرداخت بودجه عمرانی در نیمه دوم سال شتاب گرفته است.
حسینی در پاسخ به این سوال که «آیا در حال حاضر تغییری در دولت نهایی شده است؟»، عنوان کرد: بحث درخصوص وزارت راه و شهرسازی جدی است که تغییر انجام شود. احتمال زیاد هفته آینده در این حوزه اتفاقاتی رقم بخورد.
براساس آخرین گزارش‌ رسمی از شرکت فرودگاه‌ها، متوسط زمان تاخیر پروازهای تاخیردار از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی در شهریور ماه، به ۸۶ دقیقه رسید که ۲۹ درصد پروازها را شامل می‌شود.
حاصل انتزاع اضافه شدن یک وزیر، ۴ معاون وزیر و ۳۱ مدیرکل استانی به تیم اداره وزارت راه است. مسئله‌ای که کاهش هم‌افزایی در منابع و زیرساخت‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری و اتلاف وقت و تحمیل هزینه های گزاف زمانی و مالی به مردم خروجی آن است.
بررسی رشد ماهیانه اجاره خانه در کل کشور طی مهر ماه امسال از افزایش ۶.۱ درصد در مقایسه با شهریور حکایت دارد که بیشترین میزان افزایش در سال جاری محسوب می‌شود. معمولا با ورود به پاییز بازار اجاره فروکش می‌کرد اما از سال گذشته به دلیل رکود خرید و فروش مسکن و تورم عمومی، اجاره بها روند صعودی داشته است.
مشاور رئیس جمهور با وعده رفع موانع سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار، گفت: برای مشکلات مردم به ویژه حوزه تولید خسته نمی شوم و شبانه روز در پی حل موارد مطرح شده از سوی تولیدکنندگان هستم.
بازار املاک کشوری در سال گذشته با چهار رویداد موثر بر بازیگران حوزه‌های ساخت، خرید و اجاره‌خانه روبه‌رو شد. طبق داده‌های جدید مرکز آمار -که وضعیت نبض املاک در زمستان۱۴۰۰ را روایت کرده است- سال گذشته سرعت رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در کشور فصل به فصل کاهش پیدا کرد که این موضوع کاملا متاثر از کاهش «انتظارات تورمی» و البته «تحولات بازار مسکن تهران» بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه امروز مسکن جزو نیازهای جدی کشور و مردم است لذا هر روشی را برای خانه دار شدن مردم دنبال می کنیم.