راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام می گیرد؛

افتتاح 20 پروژه دریایی و بندری در هرمزگان

عصر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی ۲۰ پروژه دریایی و بندری به ارزش ۳ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال در هرمزگان افتتاح می‌شود.
بازار مسکن نیز مانند هر بازار دیگری از دو مولفه اساسی عرضه و تقاضا تشکیل شده است. تا زمانی که بخش عرضه با کمبود روبه‌رو باشد، قطعا امکان کنترل قیمت‌ها وجود نخواهد داشت.
بررسی آمار رسمی منتشر شده از تحولات یک ماهه بازار مسکن نشان می دهد در برخی مناطق شهر تهران هم قیمت و هم معاملات با رشد محسوس مواجه شده و در برخی مناطق هر دو این پارامترها تغییر چندانی نسبت به ماه گذشته نداشته‌اند.
با توجه به پیش‌بینی تورم چند ده درصدی سال ۱۴۰۰، قیمت مسکن جلوتر از سایر بازارها خود را با تورم تطبیق خواهد داد و باید انتظار افزایش بالایی را به‌رغم ضعف قدرت خرید مردم در قیمت مسکن درسال آینده داشت.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران گفت: ارقام موجود در بازار مسکن واقعی است و تنها باید با افزایش تولید، تقاضای بازار را جبران کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تفاهمنامه‌ای با شبکه بانکی برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت با اعطای وام قرض‌الحسنه ۱۵۰ میلیون تومانی در قالب طرح اقدام ملی مسکن، امضا شد.

طرح اقدام ملی مسکن در حالی با معضل کمبود نقدینگی ناشی از آورده پایین متقاضیان مواجه شده که بنا به ادعای برخی متقاضیان مبالغ اولیه اعلام شده برای ساخت واحدها به تدریج در حال افزایش است و پیمانکاران هر از گاهی ارقام جدید اعلام می کنند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تفاهمنامه‌ای با شبکه بانکی برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت با اعطای وام قرض‌الحسنه ۱۵۰ میلیون تومانی در قالب طرح اقدام ملی مسکن، امضا شد.
بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بلیت‌های نوروزی ۱۴۰۰ با نرخ مصوب سال جاری فروش می‌رود و با هر نوع گران‌فروشی برخورد خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پرسون:

پروژه آزاد راه غدیر، نشان از اراده ملت ایران دارد

اسلامی با اشاره به افتتاح آزاد راه غدیر در شرایط کرونایی و تحریم‌ها گفت: بهره برداری از این طرح یک پیام مشخص داشت و آن پیام این بود که اراده جمهوری اسلامی و اراده ملت ایران اراده‌‌ای نیست که بر اساس تهدیدها و تحریم‌ها دچار سستی و تردید شود.
دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۱۸ هزار تومان است و ۴۸ هزار تومان به دست سازندگان می‌رسد، گفت: برای کمک به کاهش قیمت مسکن باید خانه بسازیم اما یک روز با دلالان فولاد، روز دیگر با دلالان سیمان مواجهیم و در این گیر و دار پروژه‌های ساختمانی به دلیل رشد قیمت مصالح دچار مشکل شده‌اند.
یک اقتصاددان گفت: نظام مالیاتی ایران در حالی که باید سه هدف را در اخذ مالیات پوشش دهد عمدتا اخذ مالیات را تنها بابت یک هدف دنبال می‌کند و آن تنها کسب درآمد برای دولت است این در حالی است که اخذ مالیات باید برای بازتولید ثروت و مبارزه با احتکار هم بتواند کاربرد داشته باشد.
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا پایان اسفندماه فرصت دارند وام خود را دریافت کنند و امکان تمدید این زمان وجود ندارد؛ پیش از این پایان بهمن ماه آخرین مهلت اعلام شده بود که تمدید شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، در بهمن ماه امسال اجاره خانه در شهر تهران و در کل مناطق شهری معادل ۳۰.۶ و ۳۳.۹ درصد نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته رشد کرده است.