دولتها میآیند و میروند اما دشواری مسکن همچنان حلناشده باقی میماند. این واقعیتی است که جامعه ما در چند دهه گذشته شاهد آن بوده است. اما بهراستی چرا چنین است؟ از دو حال خارج نیست؛ یا منابعی که متولیان امر برای برخورد با این دشواری تخصیص میدهند، تناسبی با ابعاد آن ندارد و پاسخگو نیست، یا راهی که آنان برای برخورد انتخاب میکنند، راه درست و حکیمانهای نیست.
زمینهای دولتی در هر کشوری معمولا بهعنوان بخشی از اراضی ملی آن کشور، ارزشمندترین نوع دارایی برای دولتها محسوب میشود و بهترین مدل تامین مالی با اراضی ملی هم ثابت شده که اجاره بلندمدت است. این موضوع دیگر الان نیازی به تحقیقات آنچنانی ندارد، چون کشورهای زیادی آمدهاند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از ضعف اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی در معرفی سامانه املاک و اسکان کشور گفت: این وزارتخانه باید مزایای این سامانه را به مردم کامل توضیح دهد.
حلقه اول تحقیق، یعنی فهرست املاک متعلق به شهرداری به صورت یک بانک اطلاعاتی مدون وجود ندارد، عملا ۱۸ماه تحقیق و تفحص صورتگرفته به مار و پله مدیریت شهری پنجم برای رسیدن به جعبهسیاه ۱۰سال معاملات املاک در شهرداری تهران تبدیل شده است. گذشته از آن، ورود دیرهنگام شورای پنجم به تحقیق درباره املاک شهرداری نیز سوالبرانگیز است.
جانشین پلیس راهور ناجا اظهار داشت: خروج خودرو با پلاک بومی از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود خودروهای غیربومی به این دسته از شهرها دارای محدودیت بوده و متخلفان جریمه یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی در آیین بهرهبرداری از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی با فرمان رییسجمهور به اقدامات انجام شده در حوزههای مختلف حمل و نقل در طول هشت سال گذشته مانند افتتاح ۱۱ هزار کیلومتر راه و آزاد راه در هشت سال گذشته و افزایش ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر کشور اشاره کرد.
اختلاف نرخ تورم عمومی و حداکثر نرخ دستوری دولت برای اجاره به قدری زیاد بود که مالکان تمام سعی خود را برای طفره رفتن از این قاعده انجام میدادند. این رفتار ضدقانونی صرفا به جهت انگیزههای سوء نبود؛ در شرایطی که اجارهداری(بهخصوص در سطح خرد) برای بسیاری از افراد تنها راه کسب درآمد آنها است،
وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۶۵ درصدی اسباب کشی در پی اجرای مصوبه تمدید اجباری قراردادهای اجاره خبر داد و گفت: ضمانت اجرایی این مصوبه شوراهای حل اختلاف هستند و بر اساس گزارش این شورا حدود یک هزار و ۱۰۰ شکایت به آنها واصل شده که فقط حدود ۲۳۰ مورد حکم تخلیه صادر شده است.
افزایش قیمت سیمان به پاکتی ۶۵ هزار تومان و میلگرد به کیلویی ۲۰ هزار تومان در روزهای اخیر، انتقاد نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران را در پی داشت و گفت: با این وضعیت سازندگان دیگر نای برخاستن ندارند و بخش خصوصی در حال ورشکستگی است.
به نظر میرسد انتشار اخبار احتمال افزایش سقف وام خرید مسکن به هجوم برخی سفته بازان برای خرید اوراق تسهیلات مسکن و فروش آنها با قیمت های بالاتر در ماههای آتی دامن زده است.
آمار اعلامی از سوی بانـکمرکزی نشان میدهد در خرداد امـسال در فقط در شهر تهران 34 درصد و در کلانشهرها 20 درصد و در سایر شهـرها 15 درصد به اجارهبهای مسکــن اضافه شده است. این میــزان 36 درصد بیشتر میزان اجارهبهایی است که مستاجران در خرداد سال گذشته متقبل شدند. این آمار بهوضــوح نشــان میدهد که حـوزه اجارهبها رها شــده و هیچ سیـاست و نگرش و دستــورالعملی هم از ســوی دولت، مجلس و وزارت راهوشهرســازی در این حـوزه موثر نبوده است.
طرح اجرای «کریدور شمال-جنوب» (International North–South Transport Corridor) که قرار است سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان را از طریق خاک ایران و کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان و روسیه، به شمال اروپا متصل کند، سالها است که روی میز است. با این همه، فرصت سوزیهای داخلی و تحریمهای بین المللی، ممکن است دیر یا زود این طرح را که میتواند تجارت خارجی ایران را متحول کند، از صرفه اقتصادی بیندازند.
هنگامی که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس ارائه کرد، بصورت نسبی مبلغ کمی برای این موضوع در نظر گرفته شده بود که البته در کمیسیون تلفیق بودجه تا حدی افزایش پیداکرده و به رقم حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید.
رئیسجمهور روز گذشته در حالی که در برنامه تحویل بخشی از واحدهای مسکونی «دولتیساز» حضور یافته بود، از خانهسازی دولتی انتقاد و اذعان کرد کار دولت خانهسازی نیست، بلکه تسهیلگری برای ساخت مسکن است.
در شرایطی که تا پیش از این مهلت بازپرداخت وام مسکن ملی ۱۲ سال بود، بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی به ۲۰ سال افزایش یافت؛ او همچنین به رئیسی، رییس جمهور منتخب دوره سیزدهم گفته که شرایط فنی، اجرایی و نیروی انسانی برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی فراهم است.