راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

بسیاری از مردم و کارشناسان نسبت به بخش مسکن توهم‌های بزرگی دارند و چون قیمت این دارایی در ایران بزرگ است تصور می‌کنند که رونق این بخش به رونق کل اقتصاد می‌انجامد؛ درحالی‌که ارزش دارایی بیشتر انبساط بخش پولی اقتصاد را نشان می‌دهد. مثلا برخی تصور می‌کنند حالا که قیمت مسکن در ایران خیلی بالاست کشور ما سرمایه زیادی دارد که می‌تواند از آن برای رونق تولید استفاده کند! به این افراد باید گفت که اگر یک خانه بخواهد به سرمایه تبدیل شود در عین حال که کسی می‌فروشد باید کسی نیز خریدار باشد.
در حالی که پروازهای هند و پاکستان از روز گذشته ممنوع اعلام شد، برخی از سایت‌های فروش اینترنتی همچنان بلیت‌فروشی خود را متوقف نکرده و قیمت‌های نجومی برای آن از هشت میلیون تومان تا ۱۳۱ میلیون تومان گذاشته‌اند.
عوارض خروج از کشور در دهه ۶۰ با سیاست آبادانی و جبران خسارت‌های جنگ تحمیلی، از مسافران گرفته می‌شد، اما اکنون این عوارض با چه نیتی دریافت می‌شود، به چه حسابی می‌رود و خرج چه اموری می‌شود؟

عوارض جدید «اجاره‌بهای دستوری» ظاهر شد. موجرها برای دورزدن «نرخ مجاز افزایش اجاره‌بها» به خواسته مستاجرها برای تمدید اجاره‌نامه‌های ۹۹، «نه» می‌گویند تا از رهگیری عوامل کنترل بازار اجاره فرار کنند. این اقدام به زیان مستاجرها تمام می‌شود؛ چون کاهش طول عمر قرارداد اجاره به یک‌سال، هزینه مستاجرها را افزایش می‌دهد و نبض اجاره‌بها را از مسیر بازگشت آرامش نسبی دور می‌کند. قرار است مصوبه پارسال ستاد کرونا حداکثر تا تیرماه اصلاح شود.
سه هفته بعد از اعلام سازمان هواپیمایی کشوری درباره ممنوعیت فروش تور ترکیه، آگهی ‌های خوش آب و رنگ سفرهای بهاری به مقصد استانبول و آنتالیا به سایت‌ها بازگشته و تور فروشی به مقصد شهرهای ترکیه ادامه دارد.
فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا:

تا اطلاع ثانوی؛ ممنوعیت تردد مسافر و کالا به کشور هندوستان

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، هرگونه تردد مستقیم یا غیرمستقیم مسافر و کالا به هندوستان را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.
یک کارشناس اقتصاد حمل و نقل تاکید کرد: ترانزیت «زمینی» میان ایران و روسیه، گزینه قابل اتکایی جهت برقراری روابط تجاری و ترانزیتی با این کشور نیست، گفت: ایران و روسیه به لحاظ دریایی با یکدیگر هم مرز بوده، با این حال کشتیرانی تجاری ایران در دریای خزر به اندازه‌ای قوت نگرفته تا بتوان بار صادراتی و ترانزیتی با روسیه را به آن واگذار کرد.
بازار مسکن در ماه‌های آینده فقط با گردنه انتخابات خردادماه مواجه نیست، بلکه یک گردنه غیراقتصادی دیگر، ماجرای برجام است. پرونده برجام در دهه 90 هم به شکل امضای برجام و خروج امریکا از برجام، نبض بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داد.
قانون « مالیات بر خانه‌های خالی » در حالی به مرحله ابلاغ رسیده است که از هنگام پیشنهاد تا تصویب در چند سال اخیر موافقان و مخالفان زیادی به همراه داشته است و اکنون در اولین گام‌های اجرا در اصفهان و سایر استان‌های کشور قرار گرفته است.
رییس اداره ترانزیت اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به تخلیه توقفگاه‌های گمرک اسلام قلعه افغانستان تردد ناوگان تجاری بین دو گمرک دوغارون و اسلام قلعه از سر گرفته شد.
طبق آخرین آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بهاء در فصل زمستان سال ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۸.۹ درصد است که نسبت به زمستان سال ۹۸ (۲۲.۹ درصد)، ۶ درصد رشد داشته است و استان اردبیل نیز با تورم ۲۹ درصدی در رتبه ۱۲ قرار دارد و بنابراین تورم استان اردبیل در این بخش بیشتر از میانگین کشوری است.

وزارت راه و شهرسازی به منظور سهولت در ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، ۲۴ ساعته، تلفنی و پیامکی به سوالات شهروندان پاسخ می‌دهد.