به گزارش سایت خبری پرسون، از بامداد دیروز دوشنبه ۱۳ دی ماه، بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل هوایی بار و مسافر که تا پیش از این معاف از این پایه مالیاتی بود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده است.
دبیر انجمن ایرلاینها: مالیات بر ارزش افزوده هزینه سفرهای خارجی را به شدت افزایش داده است
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز اظهار کرد: از دیروز با توجه به حذف قانون کسر ۵ درصد از فروش بلیت به شهرداریها و جایگزینی این قانون با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که قرار است از این پس ۹ درصد از فروش هر بلیت پروازهای داخلی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کسر شود، لذا ۴ درصد به قیمت هر بلیت پروازهای داخلی افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: این پایه مالیاتی به پروازهای خارجی هم تعلق گرفته و از فروش هر بلیت پرواز خارجی ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعم از ایرلاینهای داخلی و خارجی کسر میشود.
اسعدی سامانی: هم مالیات بر ارزش افزوده بلیت پرواز خارجی اخذ میشود هم عوارض خروج از کشور
به گفته اسعدی سامانی، این رقم به مصرف کننده نهایی تعلق میگیرد و شرکت هواپیمایی به عنوان مسئول وصول این پایه مالیاتی است که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه داری کل و از آنجا به سازمان امور مالیاتی منتقل میشود.
اسعدی سامانی میگوید در حالی که عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت میشود، ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق میگیرد.
آنالیز قیمت بلیت پروازهای خارجی با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده
بر اساس آنالیز قیمتی که وب سایت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای فروش بلیت رفت و برگشت تهران-وین-تهران ارائه داده، مبلغ پایه بلیت این پرواز (به صورت رفت و برگشت) ۲۶ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان است.
به این نرخ، ۳ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان افزوده میشود که شامل ۳۳۲ هزار تومان ترانسپورت مسافر، ۳۲۴ هزار تومانی امنیت پرواز، ۲۴۴ هزار تومان مالیات، ۳۵ هزار تومان عوارض فرودگاهی، ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده، ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه نظارت بر خدمات ایمنی مسافر و ۵۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه عوارض فرودگاه مقصد افزوده میشود.
هزینه نهایی بلیت پرواز رفت و برگشت تهران-وین-تهران با ایران ایر، ۳۰ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان است.
سازمان هواپیمایی: ممکن است مالیات بر ارزش افزوده از بلیت پروازهای خارجی حذف شود
یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: امروز سه شنبه ۱۴ دی ماه جلسهای میان مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با سازمان امور مالیاتی درباره مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل هوایی بار و مسافر برگزار شد.
وی ادامه داد: قرار شد دغدغههای خود را به سازمان امور مالیاتی به صورت مکتوب اعلام کنیم؛ آنها هم پاسخ ما را به صورت مکتوب ارائه دهند؛ چون ما در بخش حمل و نقل هوایی نمیدانیم باید چه کار کرد.
سازمان هواپیمایی: نمیدانیم واقعاً باید چه کار کنیم
این مقام مطلع در صنعت حمل و نقل هوایی افزود: مثلاً یکی از دغدغههای ما این است که بلیتی که فرضا ۱۰ دست چرخیده باشد، باید ۱۰ تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کسر شود یا یک بار این ۹ درصد اخذ شود.
وی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی یک نظر دیگری دارد و سازمان هواپیمایی نظری متفاوت؛ با این حال هنوز هیچ چیزی نهایی نشده است.
۹ درصد از جیب مسافر میرود نه ایرلاین
این مقام مسئول ارشد در سازمان هواپیمایی گفت: طبق قانون این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده قطعاً از جیب مصرف کننده نهایی میرود نه شرکت هواپیمایی.
وی یادآور شد: قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل هوایی، ابهام دارد؛ ولی رفع آنها نیاز به لایحه جدید دولت ندارد؛ این ابهامات شامل پروازهای داخلی، خارجی، کانشکن، دست به دست شدن بلیتها و موضوعات دیگر است که باید تعیین تکلیف شود که قانون پس از شفاف شدن، اجرایی خواهد شد.
این منبع آگاه با تأکید بر اینکه در اجرای قانون شکی نیست گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده پروازهای خارجی شفاف نیست و ممکن است این پایه مالیاتی از پروازهای خارجی حذف شود.
منبع: مهر