ماجرای و حواشی توزیع گوشت الاغ و اسب/ عضو کمیسیون کشاورزی بی خبر است

سازمان دامپزشکی درباره فروش گوشت الاغ گفت: این مسئله جدیدی نیست و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم ادعا می‌کند بی خبر است.
تصویر ماجرای و حواشی توزیع گوشت الاغ و اسب/ عضو کمیسیون کشاورزی بی خبر است

به گزارش سایت خبری پرسون، مدتی پیش فیلمی از سرهای بریده چندین الاغ در حاشیه اتوبان آزادگان تهران در فضای مجازی منتشر شد که کاربران واکنش‌های تندی نشان دادند. چند روز پیش هم خبر عرضه گوشت اسب و الاغ در کشور بالاخره از سوی رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور تأیید شد. این خبر بارها به صورت غیر رسمی در رسانه مطرح شده بود، اما تا به امروز هیچ مرجع رسمی آن را تأیید نکرده بود. پیش از تأیید رسمی این خبر محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی در نشست خبری اعلام کرده بود که گزارش فروش اسب و الاغ به دست ما رسیده است.

آقامیری در اظهارات خود تنها به ارائه گزارش بسنده کرد و از تأیید این خبر خوداری کرد. اما رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور اعلام کرد، عرضه گوشت اسب و الاغ در کشور وجود دارد. نکته جالب توجه اینجاست که حامد زارعی با وجود تأیید رسمی این خبر بر این نکته نیز اشاره می‌کند که وجود عرضه گوشت اسب و الاغ میزان عرضه نگران کننده نیست.

داستان فروش گوشت الاغ جدید نیست!

موضوع فروش گوشت خر، الاغ و اسب به یکی از دغدغه‌های کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. طوری که رسانه‌های غربی هم از این موضوع سواستفاده کرده و می‌پرسند در ایران چه خبر شده است و نقش سازمان دامپزشکی چیست؟
در همین رابطه ، امین اسدی سخنگو سازمان دامپزشکی در گفت و گو با خبرنگار آنا علاوه بر تأیید عرضه گوشت اسب و الاغ در کشور، می‌گوید:« گوشت خر و الاغ و اسب عرضه می‌شود اما کم، در هر صورت ما با کشتارهای غیرمجاز که شیوه و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مواجه هستیم به عنوان مثال کسانی که دام را در کنار خیابان و یا خارج از کشتارگاه بدون ناظر بهداشتی، ذبح می‌کنند.»
او ادامه می‌دهد:« همیشه مخالف عرضه گوشت در اماکن غیر مجاز بوده‌ایم و اعلام می‌کنیم هر گوشتی که برچسب سازمان دامپزشکی را نداشته باشد از نظر ما ذبح شرعی ندارد و بهداشتی نیست.»
اما این طور که معلوم است داستان فروش گوشت‌های غیر بهداشتی داستان جدیدی نیست، اسدی در پاسخ به این سؤال که چرا قبلاً در مورد موضوع فروش گوشت خر و الاغ اطلاع رسانی نکرده بودید به خبرنگار آنا می‌گوید:« دلیل خاصی نداشت. این بار هم در یک نشست خبری خبرنگار پرسید و ما هم تأیید کردیم.»
اسدی در پاسخ به سؤال اینکه در کدام مناطق ایران فروش گوشت‌های غیر بهداشتی بیشتر دیده شده است طفره می‌رود و می‌گوید:« نمی‌توانیم بگوییم فقط اعلام می‌کنیم هر جایی که دام غیر مجاز عرضه می‌شود.»
گوشت الاغ و اسب عرضه می‌شود، اما کم! /بی اطلاعی مجلس از فروش گوشت‌های غیر بهداشتی

پس کارشناسان و ناظران کجا تشریف دارند؟

بااینکه قضیه فروش گوشت‌های غیر بهداشتی حسابی سر و صدا کرده است سازمان دامپزشکی با این موضوع بسیار طبیعی برخورد می‌کند. در حالی که «حسینعلی شهریاری» رییس کمسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه پس سازمان دامپزشکی چه می‌کند؟ به آنا می‌گوید:« منظور از اینکه می گویند در جاهایی که تحت نظارت ما نیست این اتفاق می افتد چیست؟ مگر می‌شود به راحتی از این موضوع عبور کرد!پس ناظرین و کارشناسان سازمان دامپزشکی کجا تشریف دارند؟ رسیدگی به این موضوع وظیفه این سازمان است و تنها اطلاع رسانی کافی نیست.»
به علاوه اینکه موضوع بیماری تب کریمه کنگو مطرح می‌شود و ممکن است این بیماری بیخ گوش مردم باشد.»
او ادامه می‌دهد:« از آنجایی که خطر آلودگی به ویروس تب کریمه کنگو هنگام ذبح دام خارج از کشتارگاه افزایش پیدا می‌کند ما به تهیه گوشت از کشتارگاه صنعتی اصرار می‌کنیم، به این دلیل است که کشتارگاه صنعتی از پیش سردکن استفاده می‌کند و قبل از انتقال گوشت به مراکز عرضه، آن را 24 ساعت در دمای یخچال نگه می‌دارند.»

محمودزاده:خودمان در مجلس هزار مشکل داریم

از آنجایی که بحث نظارتی سازمان دامپزشکی به کمسیون کشاورزی مجلس مربوط می‌شود به سراغ «جلال محمود زاده» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مجلس رفتیم. او با بیان اینکه من از این موضوع خبری ندارم به خبرنگار آنا می‌گوید:« ما که نمی‌توانیم اخبار هر روز را رصد کنیم و بنده از این موضوع بی اطلاع هستم، به علاوه اینکه خودمان در مجلس هزار و یک مشکل داریم.»
مردم نگران هستند که نکند گوشتی که سر سفره خود می‌برند غیر بهداشتی باشد و اینکه خود و خانواده‌هایشان بیمار شوند اما انگار مسئولین نگرانی از این موضوع ندارند.به هر حال فروش گوشت‌های غیر بهداشتی موضوعی است که باید مسئولین پیگیری کنند.

414990