کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران اعلام کرد که قیمت مرغ و تخم مرغ در میادین میوه و تره بار کاهش یافته است.
بررسی وضعیت بازار محصولات کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۱ حاکی از کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی تشریح کرد:

آخرین جزئیات از چالش های توزیع مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: وقتی با مازاد تولید مرغ مواجه هستیم عرضه مرغ منجمد توجیهی ندارد و بایستی متوقف شود.
از آب گذشته‌اند. مرزها را پشت‌سر گذاشته و سر سفره ایرانی‌ها نشسته‌اند. سال‌های دور تخم‌مرغ‌های از آب گذشته به ایران رسیدند و حالا دیگر ادعای بومی‌‌بودن، می‌کنند. ذرت و کنجاله سویا هم از آب گذشته‌اند برای خوراک‌شان. روزگار بر مرغ‌ها سخت می‌گذرد که چشم دوخته‌اند به واردات برای خوراک‌شان. خوراکی که باید گوشت شود به جان‌شان و بازار پسندشان کند. عروسی باشد یا عزا برایشان فرقی ندارد، کنار پلو می‌نشینند به نظاره ماجرا اما قیمت نهاده که بالا بکشد برایشان توفیر می‌کند.
«مسأله کشاورزی مهم است و کشور در محصولات پایه غذایی باید به امنیت کامل و خودکفایی لازم حتماً دست پیدا کند. ما باید در مورد گندم، در مورد خوراک دام و مواد اصلی تولید روغن به خودکفایی برسیم. باید در ذرّت، جو و بقیه چیزهایی که کالاهای اساسی نامیده می‌شود، حتماً به خودکفایی برسیم و می‌توان این کار را کرد؛ ما دشت‌های حاصلخیز خوبی داریم، این دشت‌ها را باید صرف کنیم برای تأمین کالاهای اساسی.» این جمله بخشی از راهبرد استراتژیک رهبر انقلاب در خصوص خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی است که در سخنرانی روز اول عید سال‌جاری به آن اشاره کردند.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به کاهش قیمت تخم‌‌مرغ در ماه رمضان، گفت: میزان مصرف تخم‌مرغ در رمضان نسبت به دیگر ماه‌های سال کاهش پیدا می‌کند.