صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

وزارت صنعت،معدن و تجارت از اواخر دوره قاجار تاکنون ۱۱ بار دچار تفکیک و ادغام شده است و حال دوباره دولت سیزدهم به دنبال تفکیک بخش صنعت و معدن از بخش بازرگانی است.
بازار خودرو که سال ۱۴۰۰ را با فراز و نشیب‌های بسیار طی کرد و در انتها نیز بنا به شرایطی همچون تغییرات نرخ ارز و انتشار اخبار مثبت سیاسی، سال را آرام و نزولی به پایان رساند، با شروع سال ۱۴۰۱ به یکباره دچار هیجانات قیمتی شد.
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه ثریا شبکه اول سیما با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی کشور در ۹ ماه گذشته با اصلاح برخی سیاست‌ها و توجه به کشورهای همسایه گفت: یکی از مسائل اصلی در توسعه صادرات برنامه محور بودن و راهبرد داشتن است.
رئیس اتاق ایران و چین با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی اسامی بدهکاران را منتشر کند، گفت: صندوق توسعه باید از طریق سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف داخلی و خارجی، منابع خود را افزایش دهد.

پس از اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت طی هفته گذشته مبنی بر اجرایی شدن طرح هدفمندسازی و هوشمندسازی یارانه نان (به‌عنوان بخشی از این پروژه) با ارائه کارتخوان مخصوص پس از پایان تیرماه در سراسر کشور، گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه اجرای این طرح رو به افزایش نهاد.
با عضویت ایران در هیات رئیسه اتحادیه جهانی تعاون صورت می گیرد؛

باز شدن دروازه های بازار ۱۱۲ کشور به روی کالاهای ایرانی / بی مهری وزارت راه برای ساخت مسکن کارگری

رئیس اتاق تعاون ایران از عضویت ایران برای اولین‌بار در هیأت مدیره مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون خبر داد، گفت: برای ساخت مسکن کارگران هنوز وزارت راه و شهرسازی قراردادی برای تعاونی‌های مسکن ارائه نکرده است.
غلامرضا میری از کاهش شدید صادرات زعفران در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: فقط در فروردین ماه صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد کاهش یافته است.
سیدرضا فاطمی امین در این نامه با اشاره به اینکه اجرای قانون بودجه در خصوص نرخ ارز مبنای محاسبه تعرفه واردات (بند ه تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱)، با شرایط متفاوتی نسبت به زمان تهیه لایحه مواجه شده است.
چرا آزادسازی واردات خودرو زودتر عملی نمی‌شود؟

تدوین دستورالعمل‌ها در تاریک خانه!

آخر اردیبهشت امسال مصوبه ممنوعیت واردات خودرو بعد از ۴ سال آزاد شد و حالا همه چشم انتظارند تا آئین نامه واردات خودرو ابلاغ شود.

تولید و واردات خودروی اقتصادی در حالی این روزها به وفور شنیده می‌شود که تجربه نشان داده است چنین طرح‌هایی بدون توجه به ظرفیت و توانایی شبکه تامین، هزینه واقعی تولید و البته نیاز و سلیقه مشتریان، اهداف اولیه را محقق نمی‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه به بررسی چالش خودروی اقتصادی و مرور تجربه خودروی ال۹۰، در این زمینه پرداخته است.
گزارش حسابرسی نشده ای از دو خودرو ساز کشور منتشر شده که با وجود رشد هزینه های مالی و تورم تناسبی میان تولید محصول و بهره وری در این دو شرکت زیانده وجود ندارد.

با اقدامات مناسب و تصمیمات درست وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حوزه صادرات و توسعه تجاری رشد چشمگیری را شاهد در این زمینه رخ داده است به طوری که تراز تجاری کشور در فصل بهار مثبت ۶۰۵ میلیون دلار را ثبت کرد.