صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: از سال 98 تاکنون به علت شیوع کرونا، تقاضای‌ خرید خودرو در اسفندماه افزایش نمی‌یابد.
رییس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در آینده قطعا خواهیم دید که تصویب این یک طرح به تنهایی به چه میزان در رشد مهاجرت از کشور تاثیر خواهد داشت.
در ادامه روند اجرای طرح‌های فروش در سه‌شنبه‌های ایران‌خودرو، این هفته که پانزدهمین طرح پیش‌فروش یکساله ایران‌خودرو است، هشت محصول این گروه خودروسازی عرضه شده است.
در ادامه رایزنی‌ها با اعضای مجمع تشخیص مصلحت‌نظام برای لغو ممنوعیت واردات خودرو، یکشنبه گذشته نشستی در محل مجمع با حضور مسوولان وزارت صمت، خودروسازان، قطعه‌سازان، واردکنندگان، کارشناسان و... برگزار شد و ابعاد مختلف واردات خودرو به کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نکته مورد توجه در این جلسه که هفته آینده نیز تداوم خواهد داشت، پیوستن حامیانی جدید به طرح لغو واردات خودرو است. برخی منابع آگاه حاضر در این نشست تاکید کردند که خودروسازان از حامیان جدید آزادسازی واردات هستند حال آنکه واردکنندگان خودرو از مخالفان طرح مجلس محسوب می‌شوند.
یک کارشناس انرژی گفت: ایران درحال حاضر در حدود یک میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می‌کند که کارشناسان انتظار دارند تا پایان سال 2022 یک میلیون بشکه دیگر هم ایران صادر کند و به دو میلیون بشکه در روز برسد.
اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز جهان در دوحه پایتخت قطر از امروز (دوشنبه) برگزار می‌شود و در این اجلاس علاوه بر حضور وزیرنفت کشورمان، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز پس از 10 سال به دعوت امیر قطر وارد این کشور خواهد شد و قرار است در حاشیه اجلاس مذاکراتی در حوزه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی نیز انجام گیرد.
پس از حدود ۱۴ سال، بار دیگر موضوع همکاری مشترک میان دو خودروساز بزرگ کشور از زبان مدیران ارشد صنعت خودرو مطرح شد و این بار هم سایپایی‌ها در این ماجرا پیشقدم بوده‌اند. محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا اخیرا در گفت‌وگویی تلویزیونی با تاکید بر همکاری مشترک این شرکت و ایران‌خودرو، گفته که «اگر دو مجموعه روی یک خودرو، سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند، قیمت‌ها متعادل و کیفیت محصولات افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.» وی با بیان اینکه ایران‌خودرو و سایپا هر کدام در تامین بخشی از قطعات و مجموعه‌ها دارای ظرفیت و پتانسیل لازم هستند، تاکید کرده «این دو خودروساز می‌توانند نزدیک به ۵۰‌درصد قطعات یک محصول را با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تولید کنند و نتیجه آن، تولید اقتصادی خودروها خواهد بود.»
۶۰ لیتر سهمیه بنزین اسفند ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری ساعت صفر بامداد یکشنبه (یکم اسفندماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
وزیر دادگستری نیز در این جلسه با تاکید بر ارائه اختیارات ویژه به تعزیرات و توسعه اختیارات در حوزه مبارزه با تخلفات بازار، بیان کرد: بازرسی از انبارها را در روزهای پایانی سال در دستور کار داریم تا از تخلفات احتمالی در زمینه احتکار اقلام مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان جلوگیری به عمل آید.
دبیر انجمن سیمان گفت: جا به جایی خریداران از سمت دلالی به سمت مصرف کننده واقعی و از بین رفتن تقاضای کاذب، یکی از مزایای اصلی ورود سیمان به بورس کالاست.
باز نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال بازار خرید پوشاک با رونق همراه می‌شود به‌گونه‌ای که اکثر تولیدکنندگان و فعالان بازار تلاش می‌کنند تا با افزایش عرضه و تنوع محصول در رقابت قیمتی بیشترین سهم را از بازار به‌دست آورند. اما به‌نظر می‌رسد امسال بازار چندان بر وفق مراد تولیدکنندگان داخلی نبوده و این گروه که از سال‌ها پیش رقابت ناعادلانه‌ای را با پوشاک «ترک» که از مبادی غیررسمی در بازار عرضه می‌شد آغاز کرده بودند و تنها مزیت آنها در این رقابت قیمت مناسب‌تر محصولات داخلی بود حال با کاهش ارزش لیر علاوه بر ورود حجم بالای پوشاک ترک تنها مزیت رقابتی خود را نیز از دست داده و مجبور به عرضه محصولاتی هستند که در برخی از موارد قیمت محصولات ترک ارزان‌تر فروخته می‌شود.