صف 70 روزه واردات کالاهای ضروری در برابر تخصیص 7 روزه ارز کالاهای لوکس

شاهد این هستیم که، آیفون‌های 13 از رده خارج شده ظرف 7 روز تخصیص ارز دریافت می‌کنند اما کالاهای ضروری و واردات کالاهای مورد نیاز واقعی کشور باید تا 70 روز در صف تخصیص ارز باقی بمانند.
تصویر صف 70 روزه واردات کالاهای ضروری در برابر تخصیص 7 روزه ارز کالاهای لوکس

به گزارش سایت خبری پرسون، با توجه به شرایط ارزی کنونی شاهد التهاباتی در بازار مربوط به کالاهایی هستیم که مستقیما به نرخ ارز وابسته هستند. به نظر می‌رسد که یکی از عوامل بروز چنین اتفاقی ناترازی در حوزه ارزی است که پیش از این یکی از عوامل آن از سوی معاون وزیر صمت، کم اظهاری در حوزه واردات و بیش اظهاری در حوزه صادرات عنوان شده است.

اما به نظر می‌رسد که یکی از عوامل دیگری که سبب شده تا نظام ارزی کشور دچار ناترازی شود، رویه رانتی واردات در برابر صادرات خود است که واردات آیفون 13 و برخی تلفن‌ها همراه گران قیمت نیز از طریق آن انجام می‌شود.

در حال حاضر براساس رویه واردات در برابر صادرات خود، آیفون‌های 13 از رده خارج شده ظرف 7 روز تخصیص ارز دریافت می‌کنند اما کالاهای ضروری و واردات کالاهای مورد نیاز واقعی کشور باید تا 70 روز در صف تخصیص ارز باقی بمانند.

باید به این نکته توجه کرد که به دلیل از رده خارج شدن آیفون‌های 13، عمده آیفون‌هایی که وارد کشور می‌شود رفرش و ریپک شده هستند اما بعضا داخل کشور به عنوان آیفون‌های نو فروخته می‌شوند. این مسئله به زیان مصرف کننده است در حالی که وارد کننده هم از طریق واردات و هم از طریق فروش آیفون‌های رفرش و ریپک به قیمت کالای نو سود کسب می‌کند.

سکوت وزارت صمت در برابر واردات آیفون رفرش و تلفن‌های همراه 1200 دلاری

در این میان شاهد واردات گوشی اس 24 جدیدترین تولیدکره ای با قیمت 1200 دلار بلافاصله بعد از رونمایی جهانی آن هم به صورت قانونی رجیستر شده هستیم. در حال حاضر این سوال وجود دارد که چرا وزارت صمت به عنوان متولی اصلی حوزه واردات در این خصوص سکوت کرده است آن هم در شرایطی که اولویت‌های بسیار مهم‌ترین برای تخصیص ارز وجود دارد.

منبع: تسنیم

598067