اولین خودروی برقی اواخر سال آینده وارد بازار می‌شود

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود.
تصویر اولین خودروی برقی اواخر سال آینده وارد بازار می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدحسین رفان امروز در نشستی خبری با بیان اینکه تا امروز بالغ بر ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی احداث شده که ۳ مورد آن در خارج از کشور و بقیه در داخل کشور راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: از این تعداد، ۴۰ ایستگاه شارژ در تهران احداث و راه‌اندازی شده است.

وی درباره تعرفه برق خودروهای برقی، گفت: حدود یک سال پیش مطالعات آن انجام شده و پیشنهادات به وزارت نیرو ارسال شده و قرار است ظرف هفته‌های آینده، تعرفه نهایی توسط وزارت نیرو اعلام شود.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) با بیان اینکه گروه مپنا حدود ۱۰ سال است که وارد حوزه برقی‌سازی حمل‌ونقل با ایجاد زیرساخت‌ها و عرصه تولید تجهیزات خودروهای برقی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر وارد حوزه طراحی خودروی برقی، ساخت قطعات خودرویی وارد شده ایم و همچنین در زمینه ایجاد ایستگاه‌های شارژ و زیرساخت برقی‌سازی حمل‌و نقلنیز ورود و تا امروز از چند خودروی برقی طراحی شده داخلی رونمایی کرده‌ایم.

رفان با تاکید بر اینکه امروز یک خودروی برقی به‌صورت تجاری درآمده و قرارداد تولید آن به‌امضا رسیده است، گفت: در همین راستا اولین اتوبوس برقی طراحی شده و قرارداد ساخت و فروش آن به امضا رسیده است، همچنین روی تولید انواع شارژرها نیز کار شده و امروز می‌توانیم انواع شارژر را از ظرفیت یک کیلوولت به‌بالا تولید کنیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد ظرفیت در حوزه صادرات نیز، گفت: امیدوارم در آینده نزدیک صادرات شارژرهای تولید داخل انجام شود، پشت صحنه تولید و راه‌اندازی شارژرها، یک شبکه بزرگ بوده که مراکز شارژ خودروها را به هم متصل می‌کند و این شبکه، به شبکه سراسری برق کشور و از آنجا به مرکز دیسپچینگ برق متصل است.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه دارد که کنتورهای اختصاصی شارژ خودرو در منازل نصب و برای آن تعرفه جداگانه‌ای تعیین شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود اولین خودروی برقی تولید داخل در مرحله تجاری، اواخر سال آینده وارد بازار شود و تولید با عمق داخلی سازی بالا در حدود یک تا دو سال‌ آینده شکل بگیرد.

رفان با بیان اینکه هیچ نگرانی بابت کمبود برق در شرایط پیک تابستان برای برقی‌سازی حمل‌ و نقل وجود ندارد، حدود ۳۰ مگاوات برق برای خودروها و ۳۰ مگاوات برق برای اتوبوس‌ها مورد نیاز است که این ۶۰ مگاوات در برابر مصرف ۵۰۰۰ مگاواتی تهران در پیک تابستان، حدود ۱.۲ درصد است، گفت: در ساعات اوج نیاز مصرف برق در شبکه، با اتصالی که بین مراکز شارژ خودرو با شبکه سراسری ایجاد می‌شود می‌توان با قابلیت کنترل از راه دور، محدودیت‌های موقتی در میزان برقی که به ایستگاه‌های شارژ ارسال می‌شود ایجاد کرد.

وی با اشاره به اقدامات و پیشنهادات ارائه شده به وزارت نیرو برای تخصیص برق شارژرها، اظهار کرد: گروه مپنا پیشنهاداتی به وزارت نیرو ارائه داده که با انجام اقداماتی در نیروگاه‌های موجود، برای نیروگاه‌های بخاری و سیکل‌ترکیبی حدود یک تا دو مگاوات و برای نیروگاه‌های گازی حدود ۳ مگاوات به توان خروجی نیروگاه اضافه شودکه این مقدار، برای تأمین برق پایدار ایستگاه‌های شارژ تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا با بیان اینکه علاوه بر این نمونه ایستگاه شارژ با قابلیت تأمین برق مورد نیاز توسط پنل‌های خورشیدی تهیه شده و این امکان وجود دارد در مناطق مختلف بر حسب نیاز، از این نوع ایستگاه‌ها نیز استفاده شود، گفت: باتوجه به ناترازی روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون لیتری بنزین در کشور مسیر برقی‌سازی حمل‌ و نقل مسیری انکار ناپذیر و و توقف ناپذیر است و باید کشور به این سمت حرکت کند.

رفان با بیان اینکه استفاده از خودروهای برقی، به جز دستاوردهای محیط زیستی و کاهش آلایندگی هوا، به مراتب از خودروهای بنزینی مقرون به‌صرفه تر هستند و هم هزینه‌های نگهداری کمتری دارند، گفت: عمده قیمت خودروی برقی مربوط به باتری بوده، قیمت باتری نیز نسبت به پنج سال پیش حدود یک‌چهارم شده و با گذشت زمان قیمت باتری خودروهای برقی نیز کاهش می‌یابد که تأمین این خودروها را مقرون به‌صرفه‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش عمده مواد اولیه باتری و حتی دستگاه‌های مورد نیاز از کشور چین تأمین می‌شود، اما باتری‌ها در داخل کشور تولید خواهند شد، گفت: قرار است یک شرکت فرابنگاهی تشکیل شود که مسئولیت توسعه و نگهداری ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی در کشور برعهده این شرکت قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا با بیان اینکه ایستگاه‌های شارژی که تا کنون احداث شده‌اند می‌توانند بیش از ۱۰۰۰ خودرو را پاسخگو باشند، گفت: هر میزانی که توسعه خودروهای برقی رقم بخورد آمادگی نصب و احداث ایستگاه شارژ را داریم.

منبع: ایسنا

598160