صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

انتشار تصاویری از معدوم کردن هزاران جوجه یک روزه در استان اردبیل آن هم به صورتی کاملا غیراخلاقی و وحشیانه با واکنش‌های مختلفی همراه شده تا جایی‌که علاوه بر انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه که همچون روال همیشگی ابتدا تکذیب و پس از آن بهانه‌های مختلف را دلیل این کشتار اعلام کرده‌اند.
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو پرداخت و دراین‌باره گفت: «خودرو هم همانند بقیه کالاها در اقتصاد ایران از سیاست‌های تورمی تبعیت خواهد کرد و با برخی اتفاقات تنها می‌توان تورم بخشی آن حوزه را اندکی کاهش داد. پس هیچگاه بازار به صحبت‌ها اهمیتی نخواهد داد.»
ادعای یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

خودروی بالای ۲۵ هزار دلار وارد کشور نمی شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم از قول مجلس مبنی بر وارد نکردن خودروهای بالای ۲۵ هزار دلار خبر داد و گفت: ممنوعیت واردات خودروهای لاکچری کیفیت خودروی ایرانی را بالا می‌برد.
کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه خودرو در بازار کالا با توجه به نبود مرجع رسمی ‌برای تعیین قیمت می‌تواند با توجه به شفاف بودن خریدار و فروشنده از دلالی جلوگیری کرده و نرخ بازار بورس کالا در بازار آزاد اثرگذار باشد.
ترکیب احتمالی واردکنندگان خودرو پس از آزادسازی، از سوی «دنیای‌اقتصاد» معرفی شد. پیش‌بینی می‌شود در ترکیب جدید احتمالی، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، نمایندگی‌های رسمی و غیررسمی پیشین همراه با خودروسازان مونتاژی، نقش اصلی را در واردات خودرو به کشور ایفا کنند. بر این اساس خودروسازان سهم عمده‌ای در واردات خودروهای اقتصادی خواهند داشت. حال آنکه گروه دوم سهم مشخصی در واردات محصولات ۲۰ تا ۲۵هزار دلار دارند. بر این اساس سهم چینی‌ها در تامین خودروهای بالای یک میلیارد تومان نیز محفوظ خواهد بود.
سید رضا فاطمی امین امروز در سومین بازدید خود از خودروسازی‌های کشور با حضور در استان البرز از یکی از بزرگترین مجتمع‌های خودروسازی بخش خصوصی کشور بازدید کرد.
وزیر صمت گفت: اعلام کرده بودیم قیمت تمام‌شده تولید خودرو ۱۵ درصد کمتر از افزایش نرخ تورم خواهد بود، اما برداشت درستی نشد و گاهی مورد بازخواست قرار می‌گیریم که کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو چه شد؟
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بورس کالا به کمک صنعت خودرو آمد گفت: اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد باعث شده افرادی وارد این بازار شوند که نیازی به خودرو ندارند و تنها به دلیل رانت ایجاد شده و کسب سود ورود کرده‌اند.

عضو کمیسیون عمران گفت: از مزیت‌های مهم اصلاح یارانه‌ها این است که حمایت‌های دولتی مستقیم به دست مردم می رسد و واسطه‌ها حذف می شوند، کشاورزی و زنجیره توزیع کالا نیز به بهره‌وری می‌رسد و فاصله طبقاتی نیز با توزیع عادلانه یارانه کاهش می‌یابد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال تاکید کرد: حتی تک‌فروشی نیز به این افراد ممنوع است.
هرچند واردات تلفن همراه با دلار نیمایی انجام می‌شود اما قیمت گوشی تلفن همراه در بازار بر مبنای دلار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود؛ یعنی واردکنندگان فقط از ناحیه این رانت ارزی، سود خوبی به جیب می‌زنند.
وزارت صمت در اطلاعیه‌ای اخبار منتشرشده در خصوص موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت مواد شوینده را تکذیب و اعلام کرده که هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و افزایش قیمت‌ها تخلف صنفی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت اجازه گران کردن شوینده‌ها را نداده است، گفت: تولیدکنندگان شوینده‌ها حق گران کردن محصولات خود را ندارند و باید قیمت‌ها را به قبل برگردانند.
اصلاح، بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در تمام بخش ها یک امر ضروری به‌شمار می‌آید چراکه با تقویت این حوزه هزینه جا به جایی کاهش یافته و در نهایت قیمت تمام شده کالاها پایین می آید.

رییس ‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی مذاکرات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا به‌عنوان موتور محرک توسعه تجارت در مهرماه تا آذرماه امضا می‌شود.
سیاستگذار خودرو در راستای حذف رانت و نجات بازار از سفته‌بازی در شرایطی در پی‌تصمیمات غیررانتی است که مسیرهای جدید، خود روزنه گشودن رانتی دیگر را فراهم کرده است. مسیرهایی همچون قرعه‌کشی همراه با ایجاد محدودیت در فروش خودرو و درنهایت نیز اولویت‌بندی مشتریان در طرح‌هایی همچون جوانی جمعیت نه تنها منجر به خروج دلالان از بازار خودرو نشده، بلکه به ایجاد رانت تازه دامن زده است.