صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

واکنش صنایع مختلف به مصوبه دستمزد۱۴۰۱ یکسان نیست. این موضوع در گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران به خوبی منعکس شده است. ازآنجاکه سهم نیروی کار در روند تولید رشته فعالیت‌های صنعتی کشور متفاوت است، افزایش ۵۷ درصدی دستمزد نیروی کار در سال جاری، زمینه‌ساز تحولات تازه‌ای در بخش تولید خواهد بود. مهم‌ترین اثر این مصوبه از ناحیه افزایش هزینه تولید در صنایع کاربر خواهد بود؛ اما به نظر می‌رسد که نتیجه پنهان این مصوبه تغییر جریان سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور است.
بازار خودرو که از ابتدای سال افزایش قیمت بی وقفه را ثبت کرده بود، در آخرین هفته از اردیبهشت ماه بالاخره شاهد افت نسبی قیمت ها بودیم؛ به عنوان مثال پژو ۲۰۶ تیپ دو که ابتدای امسال با قیمت ۲۷۸ میلیون معامله می شد در موج افزایشی بازار خودرو به ۳۱۸ میلیون تومان هم رسید. اما در پایان این هفته و پس از مدت ها پنج میلیون کاهش قیمت را ثبت کرد.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد که سه مرحله از توزیع ضربتی روغن خوراکی و آغاز مرحله چهارم پایان موفقیت‌آمیز داشته است.
به گفته تحلیلگران تردیدی وجود ندارد که حذف ارز ترجیحی از نظام اقتصادی کشور اجتناب ناپذیر است، اما در این شرایط بسته‌های حمایتی دولت حداقل در کوتاه مدت باید اثرات این جراحی اقتصادی را به حداقل برساند اگرچه که به اعتقاد کارشناسان افزایش درآمدهای دولت از محل حقوق گمرکی که تا چند برابر خواهد رسید و می‌تواند سهم قابل ملاحظه‌ای از کسری بودجه را پوشش دهد به نظر می‌رسد مانعی اصلی به شمار می‌رود تا دولت تمایلی چندانی برای ارائه بسته‌های حمایتی نداشته باشد.
منطقی‌ گفت: براساس مصوبه مذکور، عوارض واردات خودرو براساس حجم موتور بین 25 تا 95 درصد است و هر چقدر حجم موتور افزایش یابد عوارض بیشتر می‌شود.
معاون مجتمع عروجیان سازمان بهشت زهرا (س) تهران با تاکید بر اینکه خانه ابدی لوکس و خاصی در این سازمان وجود ندارد، درباره افزایش قیمت‌ خرید خانه ابدی در سال جاری، گفت: در سنوات گذشته در سه ناحیه با ۲۵درصد افزایش واگذار می‌شد اما امسال برای رعایت حال هموطنان، این افزایش با شیبی ملایم‌تر اتفاق افتاد و در ناحیه یک، با ۱۰ درصد افزایش، در ناحیه دو با ۲۰ درصد و در ناحیه سه با ۲۵ درصد افزایش رو به رو بود و خدمات نیز با ۲۵ درصد افزایش قیمت به مردم شریف و داغدار واگذار می‌شود.
در همایش تجلیل از برترین های بورس اعلام شد:

ذوب آهن اصفهان برترین شرکت در بورس کالا از لحاظ تنوع محصولات

در اولین همایش تجلیل از برترین شرکت های بورس کالای ایران ، با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین و برترین شرکت در عرضه متنوع محصولات در بورس کالا ی ایران و همچنین چهارمین شرکت برتر در ارزش محصولات ارائه شده در بورس برگزیده شد .
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد اینکه آیا امکان معامله کالا برگ وجود دارد، گفت: اگرچه با این مساله موافق نیستیم اما این موضوع به توافق فرد صاحب کالا و مغازه‌دار بستگی دارد.
اصلاح نظام تعرفه‌ای برای تسهیل واردات خودرو در دستور کار دولت قرار گرفت. وزارت صمت در شرایطی واردات خودرو اقتصادی و تنظیم بازار از مسیر ورود محصولات خارجی را وعده داده است که از تعرفه بالا به‌عنوان یکی از موانع واردات خودروهای اقتصادی یاد می‌شود. حالا دولت خود برای کاهش تعرفه پیشقدم شده است. این در شرایطی است که این اقدام با واکنش دست‌اندرکاران صنعت خودرو مواجه شده است. البته واردات خودرو با تعرفه پایین، با توجه به رشد حدود ۷ برابری نرخ دلار طی سال‌های ممنوعیت، تهدید معناداری برای تولید داخلی نیست.
گزارش میدانی پرسون از محل مزایده خودروهای صفر کیلومتر؛

قیمت گذاری غیر واقعی / سواری های معیوب گران قیمت

درصد اندکی از محصولات تولید شده هر کارخانه ای مشکلاتی دارد که امکان عرضه آن به مشتری وجود ندارد؛ اما به هرحال آن کالاها نیز مشتری خود را دارد.
روند افزایشی بازار خودرو که در سال جدید تشدید شده بود، امروز پس از مدت‌ها رنگ ثبات به خود دید و اکثر خودروها یدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته معامله شدند‌. این در حالی است که با آزادسازی واردات انتظار می رفت، قیمت‌ها روند نزولی به خود بگیرد. حالا باید دید که ثبات امروز بازار خودرو موقتی است یا پس از مدت‌ها شاهد ثبات و کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.