اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یک کارشناس اقتصادی گفت: اینکه ٩٠ درصد مردم مشمول یارانه‌های نقدی جدید شده‌اند واقعیت ندارد و در شهرهای بزرگ حداقل ۵٠ درصد خانوار و جمعیت مشمول یارانه‌های ٣٠٠ تا ۴٠٠ هزار تومانی نشده‌اند.
یافته‌های پژوهشی، اثر تورمی طرح اصلاح یارانه را برآورد کرد. چهار مرکز پژوهشی شامل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، مرکز آمار و موسسه پژوهش برنامه‌ریزی اعلام کرده‌اند اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها زیر ۱۰درصد خواهد بود. به گفته تحلیلگران، این اثر تورمی در کوتاه‌مدت است؛ درحالی‌که در بلندمدت این اضافه تورم می‌تواند با مهار رشد پایه پولی جبران شود.
در حال حاضر که قیمت جهانی گندم بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و معادل حدود کیلویی ۱۵ هزارتومان وارد کشور می‌شود اما همین گندم در از کشاورز ایرانی در قیمتی در حدود ۱۱ هزار و پانصدتومان خریداری می‌شود.
بر اساس آماری که بانک مرکزی ارائه داده است،‌ تعداد افراد و یا شرکتهایی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‏کنند کمتر از دو هزار نفر هستند که متأسفانه تاکنون بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بین آنها توزیع شده است تا کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را وارد کنند و با قیمت ارزان بدست مردم برسد.
طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، علیرغم کاهش ۳۴ دلاری قیمت اونس جهانی، افزایش نرخ ارز در این هفته منجر به رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا شد. این در حالیست که همزمان با رشد قیمت‌ها در این بازار، میزان تقاضا از عرضه فراتر رفت و همین موضوع مجدداً حباب سکه را به یک ملیون تومان رساند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصلاح پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی بود که دولت سیزدهم با همه مشکلات احتمالی تن به اجرای آن داد اما این موضوع باید مورد توجه باشد که این تصمیم تحت تاثیر تحرکات غیر کارشناسی شده قرار نگیرد که در اجرای آن اختلالی پیش نیاید.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه اصلاح نظام یارانه کشور دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد، گفت: باید تولید به اندازه نیاز بازار کنترل شود تا شاهد برهم خوردن تناسب بین عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده و فروش نباشیم.

سرانجام پس از چند ماه گمانه زنی، دولت سیزدهم از چند روز قبل اصلاحاتی در نظام پرداخت یارانه‌ای کشور به وجود آورد که بررسی‌ها نشان از موفقیت آن در افزایش قدرت خرید مردم دارد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع خانوارهای جامانده از دریافت یارانه که از ابتدای اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ یارانه دریافت نکرده‌اند یا از سال ۱۳۹۳ به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام، مشمول یارانه مذکور نبوده اند توضیحاتی ارائه کرد.
اگر تورم اصلاح ارز کالاهای اساسی در سال جاری ۱۰ درصد باشد، آنگاه دهک‌های اول تا نهم روستایی از برکت یارانه نقدی بهره‌مند خواهند شد زیرا یارانه دریافتی آنها از هزینه اضافه‌شده ناشی از افزایش قیمت‌ها بیشتر خواهد بود.
نرخ دلار روز گذشته بعد از ماه‌ها دوباره وارد کانال 29 هزار تومان شد و در انتهای معاملات دیروز به قیمت 29 هزار و 700 تومان (ساعت 18 دیروز) نیز رسید تا در یک قدمی کانال ۳۰ هزار تومان قرار گیرد.
هموطنان می‌توانند برای استعلام وضعیت دهک‌بندی خود با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: چرا باید خودرو چینی که در عراق 13 هزار دلار فروش می‌رود در ایران 40 هزار دلار فروخته شود و هیچ صدای اعتراضی به جز صدای ضعیفی به صورت مقطعی، در این باره نمی‌شنویم.
صندوق بین المللی پول:

تورم ایران 2 پله بهبود یافت

نرخ تورم ایران از ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۳۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است.
جراحی اقتصادی یا حذف یارانه‌ها به باور نگارنده شکست قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که در دولت محمود احمدی‌نژاد اتفاق افتاد اجباری است که به هر حال باید در ساختار اقتصادی کشور صورت می‌گرفت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه کمک‌معیشتی کسانی که حذف شده‌اند در صورتی که اعتراض آنها مورد پذیرش قرار گیرد، مجددا واریز می‌شود.

یک اقتصاد دان گفت: دولت سیزدهم همزمان با حذف ارز ترجیحی باید مراقب باشد با کسری بودجه مواجه نشود که منجر به چاپ پول شود و در برنامه ریزی خود حمایت از پنج دهک نخست را در دستور کار داشته باشد.
بانک مرکزی اعلام کرد: پس از واریز یارانه کمک‌معیشتی فقط رقم یارانه در حساب سرپرست خانوار مسدود است و بقیه موجودی حساب وی، به هیچ عنوان مسدود نیست.