اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠١ به عدد ٣٩,٣ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.
در حالی که انتظار می رفت مبلغ جدید کمک هزینه مسکن کارگران تا پایان اردیبهشت به تصویب هیات وزیران برسد و در فیش حقوقی این برج کارگران اعمال شود اما به نظر می رسد کارگران باید همچنان منتظر تصویب این مصوبه بمانند.
در شرایطی که دولت ظرف ماههای گذشته تلاش کرده تا با تخصیص مناسب ارز به واردات کالاهای اساسی زمینه را برای فراوانی و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی در بازار فراهم آورد؛ اما بخشی از بازارها با نوساناتی مواجه بود که در سال ۱۴۰۰ این نوسانات دامنه‌ای ۱.۱ درصدی تا ۱۳۱.۸ درصدی را بنا به آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم زد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بزرگترین رویداد خصوصی‌سازی ایران گفت: طبق قانون بودجه امسال 187 شرکت با درصد دارایی‌های مختلف و 300 عنوان دارایی متنوع دولت در دستور واگذاری قرار دارد.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ارتقای ‎معیشت مردم اولویت اصلی دولت سیزدهم است، گفت: ‏در دهه ۹۰ به دلیل تورم بالا و رشد اقتصادی تقریباً صفر، درآمد سرانه کشور ۳۰ درصد کاهش یافت.
اگر در جریان اجرای اصلاح ارز ترجیحی، دولت به شما یارانه نقدی جدید پرداخت نکرده و متقاضی یارانه ۴۰۰ هزار تومانی هستید، سازمان هدفمندی یارانه‌ها تا پایان امروز از جاماندگان و معترضان نام نویسی می‌کند.
در حال حاضر و بر اساس برآوردهای به عمل آمده بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد (شامل سهام و املاک) نزد بانک‌ها شناسایی شده که با فروش آنها (در صورت مهیا بودن شرایط در بازار سرمایه و املاک)، می‌توان منابع حاصله را صرف افزایش سرمایه همان بانک نمود.
آیا سیاست «تعدیل قیمتی» را می‌توان معادل «اصلاحات اقتصادی» دانست؟‌ مسعود نیلی در یک گفت‌وگو با ارائه چهار ویژگی اصلی، مانیفست «اصلاحات اقتصادی» را تبیین کرده است. به گفته او «آزادسازی قیمت‌ها»، «ثبات اقتصاد کلان و کنترل تورم»، «حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر» و «دسترسی کم‌هزینه به بازارهای جهانی» چهار ویژگی اصلی هر برنامه اصلاحات اقتصادی است.
در آخرین روز معاملاتی هفته، نرخ دلار در صرافی‌ها با قیمت ۲۵ هزار و ۴٨٨ تومان ثبت شد و افزایش قیمت اندکی را نسبت به روز گذشته تجربه کرد.
یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه این دولت این هزینه‌ها را جاری تفسیر می‌کند و در حال حاضر هزینه‌های مردم ایران با نرخ‌های جهانی و دلاری است و درآمدها با حداقل‌های ریالی.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت تا مطمئن نباشد که شیوه حمایتی به صورت کالابرگ، قابل تعمیم به کل کشور است، فعلاً از شیوه حمایتی قدیم، یعنی واریز وجه به مردم و 9 دهکی که در مصوبه ستاد اقتصادی دولت ذکر شده، استفاده خواهد کرد.
کارشناس مسایل اقتصادی گفت: با اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه مستقیم به دست دهک‌های پایین جامعه رسید و این امر منجر به افزایش قدرت خرید و رفاه این قشر شد.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: طبق آمار وزارت رفاه از روز گذشته تا به امروز 500 هزار نفر به این سامانه مراجعه کردند و در مهلت یک روزه هم به درخواست افراد پاسخ داده می‌شود.
باگذشت یک هفته از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و همراهی مردم با انجام آن، ضرورت اهتمام ملی برای اجرای موفق آن بیش‌ازپیش آشکارشده است.