اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

فعالان اقتصادی هشدار می‌دهند که بخش تولید با رشد هزینه‌ها و افزایش در بهای مواد اولیه مواجه است و اگر این را در کنار رشد دستمزد قرار دهیم، احتمال تعطیلی یا کاهش حجم تولید شماری از واحدهای تولیدی، دور از انتظار نیست. به اعتقاد آنها، در سال‌های گذشته نیز یک جنگ مستمر میان دستمزد و تورم وجود داشته که عمدتا هم تورم برنده میدان بوده است.
کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: وضعیت گرانی‌ها و تورم فعلی، محصول مسیری است که اقتصاد ایران طی چند سال اخیر طی کرده و برخی مباحث در ماه‌های اخیر هم تاثیر بر این وضعیت داشت است.
اعتراضات به عدم واریز یارانه رمضان ادامه دارد و بسیاری هنوز امیدوارند که یارانه رمضان به حساب آنها واریز شود. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد پرونده واریز یارانه بسته شده و افرادی که یارانه نگرفته‌اند نباید منتظر واریز آن باشند.
بانک‌ها همچنان به بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی توجهی ندارند و حتی بخشنامه‌های تاکیدی بانک مرکزی باعث نشده تا بانک‌ها از شهروندان درخواست کپی مدارک هویتی نکنند.
بر این اساس در حدود ۹ سال گذشته شاخص سالانه تورم بالاترین نرخ خود را با ۴۰ تا ۴۵.۸ درصد تجربه کرد که حدود شش بار در سال ۱۳۹۸ نرخ بالای ۴۰ درصد ثبت شد و عمده این نرخ در سال ۱۴۰۰ بود که از اردیبهشت تا پایان اسفندماه گزارش شده است.
آثار مختلفی برای اضافه برداشت بانک‌ها می‌توان برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها، افزایش تورم از مسیر افزایش پایه پولی است؛ بویژه در زمانی که این منابع با انحراف از بخش‌های تولیدی، به سمت خرید دارایی‌هایی همچون ملک، طلا و ارز برود.
کشورمان در زمینه اقتصادی و همچنین فرهنگی دچار مشکلاتی است که دشمنان ملت ایران را به فکر جنگ ترکیبی انداخته و تلاش دارند از نقاط ضعف نظام اسلامی برای جبران شکست‌های متعدد خویش بهره گیرند.
طبق قانونی که بیستم فروردین امسال ابلاغ شد،‌حمل و نگهداری ارز قاچاق بوده و جرم محسوب می شود. کارشناسان معتقدند پیامدهای مثبت این تصمیم بزودی در اقتصاد ایران و بازار ارز نمایان خواهد شد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مشکل و دغدغه دولت در زمینه کمبود ارز حل شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: معضل بدهی‌های کلان بانکی موجب عدم دسترسی بخش زیادی از مردم به تسهیلاتی بود که سال‌ها و سال‌ها منجمد دست چند بدهکار بزرگ بدحساب باقی مانده بود و اجازه دسترسی به آن حجم از تسهیلات به بقیه مردم داده نمی‌شد.
رئیس گروه بانک‌های تخصصی اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: اساس این صندوق بر مبنای سپرده گذاری است یعنی اگر خانواده‌ها بخواهند برای تامین مسکن آینده فرزندانشان فکری کنند، می‌توانند افتتاح حسابی تحت عنوان حساب مسکن جوانان و براساس جدول و پرداخت ماهانه بعد از گذشت دوره مشخص از این تسهیلات استفاده کنند.
مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی و عدم اعمال سیاست های حمایتی قیمت مرغ گوشتی حداقل ۲.۵ برابر افزایش خواهد یافت.