اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه نرخ واقعی دلار بیشتر از ۲۵ هزار تومان نیست، گفت: مسائل حاشیه‌ای در بازار ارز مانند شایعه در مورد کاهش فروش نفت و یا اخبار بین‌المللی با واقعیت‌های اقتصاد هم‌خوانی ندارد و توسط سوداگران شکل می گیرد.
وزیر اقتصاد برای شرکت در اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی عازم مصر شد.
ابراهیم نکو می‌گوید: ادامه‌دار بودن پرداخت‌های نقدی از چند جهت دارای مشکل بوده و می‌تواند اقتصاد را با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو کند.
هرچند در این روزها خرداد به نیمه رسید اما کسی به داد بازنشستگان نرسید و دولت مردمی در مقابل اجرای طرح همسان ‌سازی بازنشستگان و مستمری ‌بگیران ایستاد و مطالبه به حق بازنشستگان که باید از حق خودشان و صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی تأمین شود، به بهانه خلق پول و تورم‌زایی به درهای بسته خورد.
وزیر اقتصاد از مدنظر قرار گرفتن طرح تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری مردم برای رصد بهتر درآمدها و گردش مالی آنها به منظور پرهیز از مشکلاتی خبر داد که از جمله باعث حذف اشتباه عده‌ای از مشمولین دریافت یارانه دولتی شده است.
یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: یکی از دلایل انحراف برنامه‌های توسعه، شوک درمانی بوده‌ و بحث درون زایی پول تایید شده‌ است. البته پول به طور کامل درون زا یا برون‌زا نبوده اما یک وجه قالب را پیدا می‌کند و در سال‌های گذشته پول درون‌زا فعال بوده است.
معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران از اعمال نرخ ارز ETS بانک مرکزی در محاسبات حقوق ورودی، بر اساس قانون بودجه سال 1401 مصوب مجلس شورای اسلامی، در سامانه اطلاعاتی گمرک، از روز گذشته خبر داد.
مشاور سازمان ملی بهره‌وری گفت: البته باید در نظر داشته باشیم که در کنار اصلاح یارانه کالاهای اساسی، اصلاح ساختار بودجه نیز اهمیت دارد و باید در اولویت قرار گیرد زیرا بیش از یک‌هزار سازمان از بودجه دولت استفاده می‌کنند در حالی که این دستگاه‌ها خروجی و دستاوردی برای جامعه ندارند.
عضو کمیسیون عمران گفت: از مزیت‌های مهم اصلاح یارانه‌ها این است که حمایت‌های دولتی مستقیم به دست مردم می رسد و واسطه‌ها حذف می شوند، کشاورزی و زنجیره توزیع کالا نیز به بهره‌وری می‌رسد و فاصله طبقاتی نیز با توزیع عادلانه یارانه کاهش می‌یابد.

بازار طلا و سکه بعد از ظهر امروز، ۵ خردادماه، افزایش قیمت انواع سکه را تجربه می‌کند. به‌طوری‌که سکه امامی، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با ٨٠، ٢٠ و ۴٠ هزار تومان کاهش روبرو بوده‌اند و سکه گرمی ۵٠ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

آقای رییسی اخیرا گفته است که «قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به کارها نگاه کنند اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در بخشنامه‌ای ضوابط اجرایی انتشار عمومی فیش حقوقی مدیران از دهم خرداد را اعلام کرد.
یک کارشناس اقتصادی مسکن گفت: نرخ اجاره مانند فنر فشرده شده و با افزایش نرخ تورم خود را به سطح سایر قیمت‌ها رساند وگرنه در چندین سال‌ گذشته شاهد آن بودیم که نرخ اجاره تا حدودی کمتر از نرخ تورم پیش می‌رفت.